Toimeksiantajayritys – kilpailija-analyysi ja tuotteiden kilpailuedut sekä myyntiväittämät
Karhu, Roosa; Karjalainen, Jonna (2020)
Karhu, Roosa
Karjalainen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat toimeksiantajayrityksen tuotteiden tärkeimmät myyntiväittämät sekä kilpailuedut ja kuinka yrityksen kilpailijat markkinoivat omia vastaavia tuotteitaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan brändiin sekä kilpailuun liittyviin käsitteisiin. Teorian ensimmäinen osuus keskittyy brändiin ja siinä määritellään tuotebrändi sekä brändiarkkitehtuuri. Teoriassa käsitellään myös mitä on b-to-b-brändäys ja brändin positiointi sekä kuinka brändimielikuva syntyy. Teorian toinen osuus koskee kilpailua. Siinä kerrotaan kilpailija-analyysista ja käsitellään myös kilpailuetu ja ainutlaatuinen myyntiväittämä. Osuuden lopussa kerrotaan Michael Porterin yleisstrategioista, joita ovat kustannusjohtaminen, differointi sekä keskittyminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Työn empiirinen osa sisältää kilpailija-analyysin, jonka tarkoituksena oli selvittää kuinka toimeksiantajan valitut tuotteet sekä niiden kilpailijat eroavat toisistaan. Empiirisessä osuudessa on myös myyntihenkilöstön haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän tuotteiden kilpailuetuja ja niiden myyntiväittämiä.
Lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle tietopaketti, joka koostuu teoriasta ja kilpailija-analyysin sekä myyntihenkilöstön haastattelun pohjalta tehdystä raportista. Tietopakettia voidaan käyttää apuna yrityksen brändäystyössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan brändiin sekä kilpailuun liittyviin käsitteisiin. Teorian ensimmäinen osuus keskittyy brändiin ja siinä määritellään tuotebrändi sekä brändiarkkitehtuuri. Teoriassa käsitellään myös mitä on b-to-b-brändäys ja brändin positiointi sekä kuinka brändimielikuva syntyy. Teorian toinen osuus koskee kilpailua. Siinä kerrotaan kilpailija-analyysista ja käsitellään myös kilpailuetu ja ainutlaatuinen myyntiväittämä. Osuuden lopussa kerrotaan Michael Porterin yleisstrategioista, joita ovat kustannusjohtaminen, differointi sekä keskittyminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Työn empiirinen osa sisältää kilpailija-analyysin, jonka tarkoituksena oli selvittää kuinka toimeksiantajan valitut tuotteet sekä niiden kilpailijat eroavat toisistaan. Empiirisessä osuudessa on myös myyntihenkilöstön haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän tuotteiden kilpailuetuja ja niiden myyntiväittämiä.
Lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle tietopaketti, joka koostuu teoriasta ja kilpailija-analyysin sekä myyntihenkilöstön haastattelun pohjalta tehdystä raportista. Tietopakettia voidaan käyttää apuna yrityksen brändäystyössä.