”Elämässä ei ole ketään kenelle soittaa, joka ei käyttäisi” : Tampereen alueen korvaushoidon asiakkaiden oman vertaistukiryhmän tarve
Front, Tiia; Talvensaari, Marjo (2020)
Front, Tiia
Talvensaari, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, onko Tampereen alueen korvaushoidon asiakkailla tarve omalle vertaistukiryhmälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, millaisia vertaistukiryhmän toteutusta koskevia toiveita Tampereen alueen korvaushoidon asiakkailla on.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Kohderyhmänä oli Tampereen alueen korvaushoidon asiakkaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi korvaushoidon asiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella Tampereen alueen korvaushoidon asiakkaat kokivat oman vertaistukiryhmän tarpeelliseksi. Korvaushoidon asiakkaat kaipasivat ryhmää, jossa he tulisivat nähdyksi ja kuulluksi sekä hyväksytyksi ja arvostetuksi. Tutkimustuloksista ilmeni, että korvaushoidon asiakkaat toivoivat vertaistuelta erityisesti mahdollisuutta kuulla muiden korvaushoitolaisten onnistumistarinoita. Onnistumistarinat herättäisivät toivoa ja lisäisivät motivaatiota omaan toipumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tampereen alueen korvaushoidon asiakkailla on merkittävä tarve omalle vertaistukiryhmälle. Opinnäytetyön tulosten pohjalta nousi esiin selkeä tarve lähteä selvittämään korvaushoidon asiakkaiden vertaistukiryhmien perustamista käytännössä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Kohderyhmänä oli Tampereen alueen korvaushoidon asiakkaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi korvaushoidon asiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella Tampereen alueen korvaushoidon asiakkaat kokivat oman vertaistukiryhmän tarpeelliseksi. Korvaushoidon asiakkaat kaipasivat ryhmää, jossa he tulisivat nähdyksi ja kuulluksi sekä hyväksytyksi ja arvostetuksi. Tutkimustuloksista ilmeni, että korvaushoidon asiakkaat toivoivat vertaistuelta erityisesti mahdollisuutta kuulla muiden korvaushoitolaisten onnistumistarinoita. Onnistumistarinat herättäisivät toivoa ja lisäisivät motivaatiota omaan toipumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tampereen alueen korvaushoidon asiakkailla on merkittävä tarve omalle vertaistukiryhmälle. Opinnäytetyön tulosten pohjalta nousi esiin selkeä tarve lähteä selvittämään korvaushoidon asiakkaiden vertaistukiryhmien perustamista käytännössä.