Digitaaliset oppimisympäristöt kitaran alkeisopetuksessa
Valkeila, Eero (2020)
Valkeila, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724814
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kitaran alkeisopetuksen uusia oppimisympäristöjä ja -alustoja. Tarkastelen opinnäytetyössäni etäopetuksen mahdollisuuksia ja etäopetuksessa hyödynnettävää teknologiaa. Lisäksi pohdin perinteisen painetun opetusmateriaalin ja vaihtoehtoisten digitaalimateriaalien (tablettisovellusten ja pelien) suhdetta pedagogisesta näkökulmasta.
Olen perehtynyt etäopetusta koskeviin kirjallisuuslähteisiin ja musiikin etäopetusta koskeviin opinnäytetöihin. Lisäksi tein kyselyn kitaransoitonopettajille, jonka avulla sain tietoa etäopetuksen toteuttamisesta, sekä vaihtoehtoisesta digitaalimateriaalista. Oma kokemukseni kitaristina ja opettajana auttoi soveltamaan oppimiani asioita.
Opinnäytetyö osoitti sen, että elämme murrosaikaa. Perinteinen soitonopetus pohjautuu vahvasti jo vuosikymmeniä sitten julkaistuihin kitarakouluihin. Uusia virtuaalialustoja tutkimalla soitonopettaja voi rikastuttaa omia opetuskäytänteitään pelien ja muiden soitonopiskelua tukevien sovellusten avulla. Virtuaalialustoja tutkiessa en löytänyt fyysisesti painetun kitarakoulun kaltaista yksittäistä toimivaa soitonopiskelumetodia, esim. pelisovellukseen integroituna. Tällaista aineistoa tarvittaisiin oppilaan näkökulmasta.
Miten rakentaa mahdollisimman kiehtova musiikin maailma soivine kuvineen ja vaihtelevine soittotehtävineen?
Tämä työ on suunnattu kaikille soitonopettajille, jotka haluavat uudistaa suhtautumistaan musiikinopettamiseen. Toivon, että työni avaa uusia pedagogisia näkökulmia.
Olen perehtynyt etäopetusta koskeviin kirjallisuuslähteisiin ja musiikin etäopetusta koskeviin opinnäytetöihin. Lisäksi tein kyselyn kitaransoitonopettajille, jonka avulla sain tietoa etäopetuksen toteuttamisesta, sekä vaihtoehtoisesta digitaalimateriaalista. Oma kokemukseni kitaristina ja opettajana auttoi soveltamaan oppimiani asioita.
Opinnäytetyö osoitti sen, että elämme murrosaikaa. Perinteinen soitonopetus pohjautuu vahvasti jo vuosikymmeniä sitten julkaistuihin kitarakouluihin. Uusia virtuaalialustoja tutkimalla soitonopettaja voi rikastuttaa omia opetuskäytänteitään pelien ja muiden soitonopiskelua tukevien sovellusten avulla. Virtuaalialustoja tutkiessa en löytänyt fyysisesti painetun kitarakoulun kaltaista yksittäistä toimivaa soitonopiskelumetodia, esim. pelisovellukseen integroituna. Tällaista aineistoa tarvittaisiin oppilaan näkökulmasta.
Miten rakentaa mahdollisimman kiehtova musiikin maailma soivine kuvineen ja vaihtelevine soittotehtävineen?
Tämä työ on suunnattu kaikille soitonopettajille, jotka haluavat uudistaa suhtautumistaan musiikinopettamiseen. Toivon, että työni avaa uusia pedagogisia näkökulmia.