Nuorisovastaanotto : nuorten kokemuksia ja odotuksia Tampereen kaupungin mielenterveys-, seksuaaliterveys- ja päihdepalveluista
Lehto, Noora; Ollikainen, Johanna (2020)
Lehto, Noora
Ollikainen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424018
Tiivistelmä
Lisääntynyt mielenterveyspalveluiden tarve näkyy Tampereella kaikissa ikäryhmissä ja Nuorisovastaanotto on perustettu ratkaisemaan tätä ongelmaa. Nuorisovastaanotto on aloittanut toimintansa toukokuussa 2020.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tampereella lukion ja ammattioppilaitoksen kolmannella luokalla opiskelevien nuorten kokemuksia ja odotuksia Tampereen kaupungin mielenterveys-, seksuaaliterveys- ja päihdepalveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kohdeorganisaatio pystyy kehittämään Nuorisovastaanoton palveluja saadun tiedon perusteella sekä hyödyntämään tutkimuksen tuloksia tiedolla johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä (N=41). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Nuorten kokemukset riittävästä palvelun saatavuudesta liittyivät nopeaan palveluun pääsyyn sekä avun saantiin yhdestä paikasta. Huonoksi saatavuus koettiin silloin, kun palveluun ei päässyt riittävän nopeasti tai eri toimijoiden välillä oli vaihtuvuutta. Toimivaksi palvelu koettiin silloin, kun yhteydenotto ja asiointi etenivät nopeasti, palvelut olivat ilmaisia ja henkilökunta oli ammattitaitoista. Toimimattomaksi palvelu koettiin silloin, kun yhteydenotto- ja jonotusaika oli pitkä, yhteydenottovaihtoehtoja oli vähän, saatu apu oli riittämätöntä, palvelussa oli maksuja tai henkilökunta oli ammattitaidotonta. Nuoret odottivat palveluiden saavutettavuudelta yhteydenoton matalaa kynnystä sekä nuorille sopivaa sijaintia. Nuoret odottivat myös nuorisoystävällistä kohtaamista palveluissa, johon liittyy nuoren erityispiirteet huomioiva ammattilainen sekä nuorten tarpeisiin vastaavat tilat. Nuorten kehittämisideoita olivat palveluiden saavutettavuuden parantaminen sekä ammattilaisten osaamisen kehittäminen.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään syvällisemmän tiedon keräämistä nuorilta, joilla on kokemusta palveluiden käytöstä, nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kehittämisideoiden selvittämistä, nuorten odotusten ja kokemusten tutkimista päihdepalveluista sekä nuorten osallistamista palveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tampereella lukion ja ammattioppilaitoksen kolmannella luokalla opiskelevien nuorten kokemuksia ja odotuksia Tampereen kaupungin mielenterveys-, seksuaaliterveys- ja päihdepalveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kohdeorganisaatio pystyy kehittämään Nuorisovastaanoton palveluja saadun tiedon perusteella sekä hyödyntämään tutkimuksen tuloksia tiedolla johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä (N=41). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Nuorten kokemukset riittävästä palvelun saatavuudesta liittyivät nopeaan palveluun pääsyyn sekä avun saantiin yhdestä paikasta. Huonoksi saatavuus koettiin silloin, kun palveluun ei päässyt riittävän nopeasti tai eri toimijoiden välillä oli vaihtuvuutta. Toimivaksi palvelu koettiin silloin, kun yhteydenotto ja asiointi etenivät nopeasti, palvelut olivat ilmaisia ja henkilökunta oli ammattitaitoista. Toimimattomaksi palvelu koettiin silloin, kun yhteydenotto- ja jonotusaika oli pitkä, yhteydenottovaihtoehtoja oli vähän, saatu apu oli riittämätöntä, palvelussa oli maksuja tai henkilökunta oli ammattitaidotonta. Nuoret odottivat palveluiden saavutettavuudelta yhteydenoton matalaa kynnystä sekä nuorille sopivaa sijaintia. Nuoret odottivat myös nuorisoystävällistä kohtaamista palveluissa, johon liittyy nuoren erityispiirteet huomioiva ammattilainen sekä nuorten tarpeisiin vastaavat tilat. Nuorten kehittämisideoita olivat palveluiden saavutettavuuden parantaminen sekä ammattilaisten osaamisen kehittäminen.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään syvällisemmän tiedon keräämistä nuorilta, joilla on kokemusta palveluiden käytöstä, nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kehittämisideoiden selvittämistä, nuorten odotusten ja kokemusten tutkimista päihdepalveluista sekä nuorten osallistamista palveluiden kehittämiseen.