Den viktiga vilan : en kvalitativ studie om pedagogers erfarenhet och tankar om vilan för barn i åldern 3 – 5 år
Sund, Emilia; Eklund, Sara (2020)
Sund, Emilia
Eklund, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kasvattajien kokemuksia ja ajatuksia 3-5 vuotiaiden levosta päiväkodeissa. Olimme kiinnostuneita kuulemaan kasvattajien kokemuksia ja ajatuksia koskien lasten tarvetta levolle, tämän eduista ja haitoista sekä lasten osallistumisesta lepoon.
Teoriaosassa käsitellään lepoa, Maslowin tarveteoriaa, lakia ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, kasvattajan roolia sekä lasten osallistumista.
Käytimme kyselylomakkeita avoimilla kysymyksillä, jotka lähetettiin Korsnäsin kunnan päiväkoteihin. Vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia ja avustajia. Saimme vastauksia viideltä vastaajalta.
Johtopäätöksemme on, että kasvattajat kokevat levon tarpeelliseksi 3-5-vuotiaille päiväkodeissa. Lepojen avulla lapset jaksavat päivittäisessä toiminnassa. Haitat ovat, että lapset voivat tuntea itsensä stressaantuneilta, sillä lepo ei toteuteta heidän ehdoillaan. Kasvattajat toivoisivat että lapset voisivat olla mukana lepohetkien suunnittelussa. Tämä ei aina ole mahdollista johtuen resursseista, tiloista ja kasvattajien eri näkemyksistä levon muodon suhteen.
Teoriaosassa käsitellään lepoa, Maslowin tarveteoriaa, lakia ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, kasvattajan roolia sekä lasten osallistumista.
Käytimme kyselylomakkeita avoimilla kysymyksillä, jotka lähetettiin Korsnäsin kunnan päiväkoteihin. Vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia ja avustajia. Saimme vastauksia viideltä vastaajalta.
Johtopäätöksemme on, että kasvattajat kokevat levon tarpeelliseksi 3-5-vuotiaille päiväkodeissa. Lepojen avulla lapset jaksavat päivittäisessä toiminnassa. Haitat ovat, että lapset voivat tuntea itsensä stressaantuneilta, sillä lepo ei toteuteta heidän ehdoillaan. Kasvattajat toivoisivat että lapset voisivat olla mukana lepohetkien suunnittelussa. Tämä ei aina ole mahdollista johtuen resursseista, tiloista ja kasvattajien eri näkemyksistä levon muodon suhteen.