Luontoreitistön markkinointi - Pyöräily- ja patikointireitistön markkinointisuunnitelma
Tirkkonen, Marika (2020)
Tirkkonen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Kaavin kunnassa sijaitsevalle Vaikonvaellus pyöräily- ja patikointireitistölle sen näkyvyyden lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen toimeksiantajana toimii Kaavin kunta. Vaikonvaellus reitistöä ei ole vielä markkinoitu, joten tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle selkeät toimenpide-ehdotukset reitistön markkinointitoimenpiteistä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Asiantuntijahaastatteluiden avulla kartoitettiin Kaavin kunnan sekä reitistön nyky- ja tahtotila. Haastattelut toteutettiin elokuun 2020 alussa yksittäisinä puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastateltavina olivat Kaavin kunnaninsinööri sekä matkailuyrittäjä. Potentiaalisten reitistön käyttäjien toiveita ja toimintatapoja selvitettiin webropol-kyselyllä, joka jaettiin kahteen retkeilijöiden Facebook-ryhmään ja suunnattiin luonnossa liikkuville ihmisille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 84. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua ja suoria jakaumia.
Tutkimustuloksista selvisi Kaavin kunnan sekä reitistön nyky- ja tahtotila sekä luontoreitistöjä käyttävien ihmisten toiveet ja toimintatavat. Merkittävimpinä asioina tutkimuksessa nousi esiin muun muassa paikallisten yrittäjien yhteistyön puute sekä sosiaalisen median ja internetin käytön suosiminen reitistön valinnassa. Tutkimustulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin toimenpide-ehdotukset markkinoinnin toteuttamiseksi. Markkinointitoimenpiteiden avulla toimeksiantaja voi lisätä kunnan sekä reitistön näkyvyyttä ja näin lisätä muidenkin kunnan palveluiden käyttöä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Asiantuntijahaastatteluiden avulla kartoitettiin Kaavin kunnan sekä reitistön nyky- ja tahtotila. Haastattelut toteutettiin elokuun 2020 alussa yksittäisinä puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastateltavina olivat Kaavin kunnaninsinööri sekä matkailuyrittäjä. Potentiaalisten reitistön käyttäjien toiveita ja toimintatapoja selvitettiin webropol-kyselyllä, joka jaettiin kahteen retkeilijöiden Facebook-ryhmään ja suunnattiin luonnossa liikkuville ihmisille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 84. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua ja suoria jakaumia.
Tutkimustuloksista selvisi Kaavin kunnan sekä reitistön nyky- ja tahtotila sekä luontoreitistöjä käyttävien ihmisten toiveet ja toimintatavat. Merkittävimpinä asioina tutkimuksessa nousi esiin muun muassa paikallisten yrittäjien yhteistyön puute sekä sosiaalisen median ja internetin käytön suosiminen reitistön valinnassa. Tutkimustulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin toimenpide-ehdotukset markkinoinnin toteuttamiseksi. Markkinointitoimenpiteiden avulla toimeksiantaja voi lisätä kunnan sekä reitistön näkyvyyttä ja näin lisätä muidenkin kunnan palveluiden käyttöä.