Nuorten aikuisten pakettimatkan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Aaltonen, Noora (2020)
Aaltonen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa uutta ajankohtaista tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat nuorten aikuisten päätökseen ostaa pakettimatka. Työn päätavoitteena on saada selville tietoa, mitkä asiat vaikuttavat nuorten aikuisten päätökseen ostaa pakettimatka. Alatavoitteena on selvittää, mitkä taustatekijät vaikuttavat nuorten aikuisten motivaatioon ostaa pakettimatkoja. Toisena alatavoitteena on tutkia, mitä asioita nuoret aikuiset pitävät kielteisinä pakettimatkoissa. Viimeisenä alatavoitteena on selvittää, millainen on hyvä pakettimatka nuorten aikuisten mielestä.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen. Tietoperustassa käsitellään matkailutottumuksia, pakettimatkoja, nuoria aikuisia ja ostokäyttäytymistä. Tietoperustan jälkeen käsitellään tutkimusmenetelmää, minkä jälkeen käsitellään tuloksia. Viimeisenä osana työssä on pohdinta.
Ihmisten matkailutottumukset ovat muuttuneet ja nykyisin etenkin jakamistalous on yksi vahva trendi, joka vaikuttaa matkailussa. Pakettimatkat eivät ole enää automaattisesti se matkavaihtoehto, mihin kuluttajat päätyvät. Nuoret aikuiset ovat kasvaneet teknologian kehittyessä ja kuluttajina he voivat usein olla vaativia. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet asiat ja ihmiset kuluttavat hyvin eri tavalla riippuen esimerkiksi heidän läheistensä kuluttamisesta.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus kyselyn muodossa aineiston keräämiseksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 90 nuorta aikuista. Vastauksista 80 % tuli Uudeltamaalta. Kyselyn tuloksissa selvisi, että suurin osa vastaajista ostaa matkansa verkosta ja hyödyntää älypuhelinta matkan aikana. Suurin syy siihen, miksi vastaajat eivät ostaisi pakettimatkaa oli se, että he eivät tunne tarvetta pakettimatkan ostamiseen. Kielteiseksi asiaksi pakettimatkoissa koettiin etenkin matka-aikataulujen joustamattomuus. Verkkosivujen helppo käytettävyys vaikutti eniten vastaajien päätökseen ostaa mikä tahansa matka. Houkutteleva kohdemaa ja hyvä hinta-laatusuhde olivat vastaajien mielestä tärkeimpiä asioita hyvässä pakettimatkassa. Parhaana pakettimatkavaihtoehtona pidettiin matkaa, jossa pääsee kokemaan rantaloman ja kaupunkiloman, sekä näkemään monia eri paikkoja.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka jakamistalous on kasvava trendi, se ei toistaiseksi pysty kilpailemaan perinteisen matkailun kanssa nuorista aikuisista. Nuoret aikuiset ovat joko kokeneita matkailijoita, tai he tutustuvat huolella matkavaihtoehtoihin ennen matkustamista, sillä perinteiset turistikohteet eivät riitä nuorille aikuisille ja he odottavat matkoiltaan autenttisuutta ja ekologisuutta. Nuoret aikuiset pitävät matkoista, joita he saavat muokata omaan makuun. Nuorille aikuisille hyvä pakettimatka sijoittuu houkuttelevaan turvalliseen kohdemaahan ja matka ei keskity pelkkiin turistikohteisiin ja sillä on hyvä hinta-laatusuhde.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen. Tietoperustassa käsitellään matkailutottumuksia, pakettimatkoja, nuoria aikuisia ja ostokäyttäytymistä. Tietoperustan jälkeen käsitellään tutkimusmenetelmää, minkä jälkeen käsitellään tuloksia. Viimeisenä osana työssä on pohdinta.
Ihmisten matkailutottumukset ovat muuttuneet ja nykyisin etenkin jakamistalous on yksi vahva trendi, joka vaikuttaa matkailussa. Pakettimatkat eivät ole enää automaattisesti se matkavaihtoehto, mihin kuluttajat päätyvät. Nuoret aikuiset ovat kasvaneet teknologian kehittyessä ja kuluttajina he voivat usein olla vaativia. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet asiat ja ihmiset kuluttavat hyvin eri tavalla riippuen esimerkiksi heidän läheistensä kuluttamisesta.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus kyselyn muodossa aineiston keräämiseksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 90 nuorta aikuista. Vastauksista 80 % tuli Uudeltamaalta. Kyselyn tuloksissa selvisi, että suurin osa vastaajista ostaa matkansa verkosta ja hyödyntää älypuhelinta matkan aikana. Suurin syy siihen, miksi vastaajat eivät ostaisi pakettimatkaa oli se, että he eivät tunne tarvetta pakettimatkan ostamiseen. Kielteiseksi asiaksi pakettimatkoissa koettiin etenkin matka-aikataulujen joustamattomuus. Verkkosivujen helppo käytettävyys vaikutti eniten vastaajien päätökseen ostaa mikä tahansa matka. Houkutteleva kohdemaa ja hyvä hinta-laatusuhde olivat vastaajien mielestä tärkeimpiä asioita hyvässä pakettimatkassa. Parhaana pakettimatkavaihtoehtona pidettiin matkaa, jossa pääsee kokemaan rantaloman ja kaupunkiloman, sekä näkemään monia eri paikkoja.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka jakamistalous on kasvava trendi, se ei toistaiseksi pysty kilpailemaan perinteisen matkailun kanssa nuorista aikuisista. Nuoret aikuiset ovat joko kokeneita matkailijoita, tai he tutustuvat huolella matkavaihtoehtoihin ennen matkustamista, sillä perinteiset turistikohteet eivät riitä nuorille aikuisille ja he odottavat matkoiltaan autenttisuutta ja ekologisuutta. Nuoret aikuiset pitävät matkoista, joita he saavat muokata omaan makuun. Nuorille aikuisille hyvä pakettimatka sijoittuu houkuttelevaan turvalliseen kohdemaahan ja matka ei keskity pelkkiin turistikohteisiin ja sillä on hyvä hinta-laatusuhde.