Sisäinen markkinointi – toiminnan tehostaminen palvelukanavissa
Karppinen, Konsta (2020)
Karppinen, Konsta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten case-yrityksen toimintaa sen palvelukanavissa voidaan tehostaa sisäistä markkinointia hyödyntämällä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa sisäisen markkinoinnin nykytilasta ja kehityskohteista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällisen tutkimuksen tuloksilla pyrittiin saamaan syvällisempää tietoa laadullisen tutkimuksen tueksi. Tutkimus toteutettiin henkilöstölle suunnatun kyselyn ja kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja haastattelut puhelinhaastatteluina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sisäisen markkinoinnin teoriasta ja viestinnästä, jonka osalta keskityttiin organisaation sisäiseen tiedonkulkuun. Lähdemateriaalia kerättiin alan kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella pääteltiin, että sisäisen markkinoinnin keinoista koulutus ja tiedotus koettiin tärkeimmiksi elementeiksi toiminnan tehostamisen kannalta. Henkilöstö halusi tietoa case-yrityksen asioista eniten intranetin, esimiehen, koulutuksien ja palavereiden kautta. Lisäksi hyvä ohjeistaminen ja tiedon löydettävyys koettiin palvelukanavien hyödyntämisessä tärkeäksi
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällisen tutkimuksen tuloksilla pyrittiin saamaan syvällisempää tietoa laadullisen tutkimuksen tueksi. Tutkimus toteutettiin henkilöstölle suunnatun kyselyn ja kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja haastattelut puhelinhaastatteluina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sisäisen markkinoinnin teoriasta ja viestinnästä, jonka osalta keskityttiin organisaation sisäiseen tiedonkulkuun. Lähdemateriaalia kerättiin alan kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella pääteltiin, että sisäisen markkinoinnin keinoista koulutus ja tiedotus koettiin tärkeimmiksi elementeiksi toiminnan tehostamisen kannalta. Henkilöstö halusi tietoa case-yrityksen asioista eniten intranetin, esimiehen, koulutuksien ja palavereiden kautta. Lisäksi hyvä ohjeistaminen ja tiedon löydettävyys koettiin palvelukanavien hyödyntämisessä tärkeäksi