Jäsentyytyväisyyskysely Opiskelijakunta Laureamko 2020
Ikonen, Ronja (2020)
Ikonen, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222670
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä ammattikorkeakoulu Laurean opiskelijayhdistystyksen Laureamkon kanssa. Työn tavoitteena oli analysoida opiskelijayhdistyksen jäsentyytyväisyyttä vuonna 2020. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää jäsenien tyytyväisyys palveluun ja tutkia mitä opiskelijayhdistyksen etuja jäsenet hyödyntävät ja pitävät hyödyllisenä.
Tutkimuksen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyttä sekä -tyytymättömyyttä synnyttäviä tekijöitä ja opiskelijakuntatoiminnan vaikutusta näihin tekijöihin. Viitekehyksessä avataan, millaista on asiakaslähtöisyyspalvelun tuottaminen ja minkälaisia eri asiakaskohtaamisia on. Opiskelijakunta-toiminnan kannalta käsitellään myös palvelun kautta yhteisöllisyyden luomista ilmiönä.
Aineistonkeräysmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sähköpostitse lähetettyä e-lomakekyselyä. Kyselyä jaettiin sähköpostin lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta kyselyyn vastaajien anonymiteetti pystyttiin pitää yllä. Tutkimustulokset analysoitiin hyödyntämällä Excel -ohjelmaa.
Tutkimuksessa ilmeni, että Laureamkon jäsenet ovat keskinkertaisen tyytyväisiä jäsenyyteensä ja eivät ole kovin tietoisia siitä, mitä kaikkia palveluita jäsenyydellään saavat. Jäsenet toivoivat erityisesti monipuolisempia tapahtumia, joihin voisi osallistua riippumatta tutkintoasteesta, -muodosta tai iästä. Yleisesti Laureamkolta toivottiin näkyvämpää läsnäoloa kampuksilla päivittäisessä toiminnassa ja enemmän tietoa siitä, mitä palveluita jäsenyydellä saa. This thesis has been done in collaboration with Laureamko, a student association of the Laurea University of Applied Sciences. The aim of the study was to analyze the satisfactory year for the members of the student association in year 2020. The task of the study was to find out the members' satisfaction with the service and to examine what benefits the members of the student association utilize and find useful.
The research framework deals with the factors that cause customer satisfaction and dissatisfaction and the impact of student union activities on these factors. The framework opens up what it is like to provide a customer-oriented service and what kind of different customer encounters there are. From the point of view of student union activities, the creation of a sense of community through the service is also treated as a phenomenon.
The data collection method in the study was an e-form questionnaire that was sent via email. In addition to e-mail, the survey was also distributed on social media. A quantitative research method was used as the research method to be able to maintain the anonymity of the respondents. The research results were analyzed using Excel.
The survey revealed that Laureamko members are moderately satisfied with their membership and are not very aware of what services they receive with their membership. In particular, members wanted more diverse events to attend, regardless of degree or age. In general, Laureamko was expected to have a more visible presence on campuses in day-to-day operations and more information about the services that membership provides.
Tutkimuksen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyttä sekä -tyytymättömyyttä synnyttäviä tekijöitä ja opiskelijakuntatoiminnan vaikutusta näihin tekijöihin. Viitekehyksessä avataan, millaista on asiakaslähtöisyyspalvelun tuottaminen ja minkälaisia eri asiakaskohtaamisia on. Opiskelijakunta-toiminnan kannalta käsitellään myös palvelun kautta yhteisöllisyyden luomista ilmiönä.
Aineistonkeräysmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sähköpostitse lähetettyä e-lomakekyselyä. Kyselyä jaettiin sähköpostin lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta kyselyyn vastaajien anonymiteetti pystyttiin pitää yllä. Tutkimustulokset analysoitiin hyödyntämällä Excel -ohjelmaa.
Tutkimuksessa ilmeni, että Laureamkon jäsenet ovat keskinkertaisen tyytyväisiä jäsenyyteensä ja eivät ole kovin tietoisia siitä, mitä kaikkia palveluita jäsenyydellään saavat. Jäsenet toivoivat erityisesti monipuolisempia tapahtumia, joihin voisi osallistua riippumatta tutkintoasteesta, -muodosta tai iästä. Yleisesti Laureamkolta toivottiin näkyvämpää läsnäoloa kampuksilla päivittäisessä toiminnassa ja enemmän tietoa siitä, mitä palveluita jäsenyydellä saa.
The research framework deals with the factors that cause customer satisfaction and dissatisfaction and the impact of student union activities on these factors. The framework opens up what it is like to provide a customer-oriented service and what kind of different customer encounters there are. From the point of view of student union activities, the creation of a sense of community through the service is also treated as a phenomenon.
The data collection method in the study was an e-form questionnaire that was sent via email. In addition to e-mail, the survey was also distributed on social media. A quantitative research method was used as the research method to be able to maintain the anonymity of the respondents. The research results were analyzed using Excel.
The survey revealed that Laureamko members are moderately satisfied with their membership and are not very aware of what services they receive with their membership. In particular, members wanted more diverse events to attend, regardless of degree or age. In general, Laureamko was expected to have a more visible presence on campuses in day-to-day operations and more information about the services that membership provides.