Sosiaalisen median vaikutus vaatebrändien suosittuuteen Z-sukupolven keskuudessa
Salo, Erika (2020)
Salo, Erika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median vaikutus vaatebrändien suosittuuteen Z-sukupolven keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten eri sosiaalisen median kanavat vaikuttavat vaatebrändien suosittuuteen. Tavoitteena on saada aikaan lopputulos, jota voidaan käyttää vaatebrändien markkinoinnin suunnittelussa, kohdennettaessa markkinointia Z-sukupolvelle.
Tutkimus on kvantitatiivinen, ja sen kohderyhmänä on Z-sukupolven edustajat, tarkemmin 1996-2006 syntyneet, Tutkimus on näytetutkimus, ja vastaukset kohdejoukolta kerättiin kyselytutkimuksella. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändejä ja brändiuskollisuutta, sekä tutkimuksen kannalta tärkeitä vaatebrändejä. Tietoperustassa keskitytään myös Z-sukupolveen ja sen eroavaisuuksiin aiemmista sukupolvista sekä miten Z-sukupolvi käyttäytyy kuluttajina ja sosiaalisen median käyttäjinä.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä, johon kerättiin vastauksia huhti- ja toukokuun 2020 aikana. Aineiston keräämisessä käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Kyselyä levitettiin kohderyhmälle eri sosiaalisen median kanavien kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 140 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisella medialla on vaikutusvaltaa vaatebrändien suosittuudessa Z-sukupolven keskuudessa. Sosiaalisen median käyttö vaatebrändien markkinointikeinona tulee todennäköisesti yleistymään vielä enemmän tulevaisuudessa, kun miltei koko elämänsä jatkuvien sosiaalisen median yhteyksien kanssa kasvanut Z-sukupolvi alkaa määrittelemään maailman normeja.
Tutkimus on kvantitatiivinen, ja sen kohderyhmänä on Z-sukupolven edustajat, tarkemmin 1996-2006 syntyneet, Tutkimus on näytetutkimus, ja vastaukset kohdejoukolta kerättiin kyselytutkimuksella. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändejä ja brändiuskollisuutta, sekä tutkimuksen kannalta tärkeitä vaatebrändejä. Tietoperustassa keskitytään myös Z-sukupolveen ja sen eroavaisuuksiin aiemmista sukupolvista sekä miten Z-sukupolvi käyttäytyy kuluttajina ja sosiaalisen median käyttäjinä.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä, johon kerättiin vastauksia huhti- ja toukokuun 2020 aikana. Aineiston keräämisessä käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Kyselyä levitettiin kohderyhmälle eri sosiaalisen median kanavien kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 140 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisella medialla on vaikutusvaltaa vaatebrändien suosittuudessa Z-sukupolven keskuudessa. Sosiaalisen median käyttö vaatebrändien markkinointikeinona tulee todennäköisesti yleistymään vielä enemmän tulevaisuudessa, kun miltei koko elämänsä jatkuvien sosiaalisen median yhteyksien kanssa kasvanut Z-sukupolvi alkaa määrittelemään maailman normeja.