Vastuullisen kahvin merkitys Tammiston Citymarketin asiakkaille ostopäätöstä tehtäessä
Aaltonen, Patrick (2020)
Aaltonen, Patrick
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeänä tekijänä Tammiston Citymarketin asiakkaat kokevat vastuullisuuden kahvituotteiden ostopäätöksen teossa. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitkä ovat kuluttajien kolme tärkeintä vaikuttavaa tekijää kahvin ostopäätöksessä ja kuinka merkittävinä he kokevat nämä samat tekijät kahvituotteiden kohdalla. Työssä kartoitettiin myös vastuullisuussertifikaattien tunnettuutta ja Tammiston Citymarketin asiakkaiden valmiutta maksaa nykyistä keskihintaa enemmän vastuullisesti tuotetusta sertifioidusta kahvista. Tutkimuksen tärkeimpänä rajaavana tekijänä toimi sijainti, Vantaan Tammistossa sijaitseva
Citymarket. K-Citymarketit ovat tunnetusti hintatasoltaan hintavampia Prismoihin verrattuna ja tällä pyrittiin minimoimaan tutkimuksen otoksesta sellaisten vastaajien määrä, kenelle hinta on ainoa tärkeä tekijä ostopäätöksessä esimerkiksi elämän- tai taloudellisen tilanteen takia. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi yleisellä tasolla kahvin markkinoita Suomessa ja sekä toimitus- että arvoketjua. Tietoperustassa myös esitellään ja käydään läpi kaikki kahvipaketeista löytyvät vastuullisuussertifikaatit, joihin voi kahvituotteissa törmätä. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen pureuduttiin ostoprosessin, ostajatyyppien ja ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden ja näihin liittyvän teorian kautta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työ oli empiirinen tutkimus, jossa pyrittiin mittaamaan Tammiston Citymarketin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja sen empiirinen osio toteutettiin paperisella kyselylomakkeella kyseisessä Citymarketissa 2.9.2020. Kyselyyn vastattiin anonyymisti ja tutkimukseen kerättiin 91 vastausta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat pitivät makua, hintaa ja tuotemerkkiä kolmena tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä tässä järjestyksessä, mutta merkittävyyttä mitatessa he pitivät kuitenkin vastuullisuutta kahvin tuotemerkkiä merkittävämpänä tekijänä. He olivat myös melko tietoisia kaikista kahvisertifikaateista ja enemmistö vastaajista oli myös valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetusta kahvista.
Citymarket. K-Citymarketit ovat tunnetusti hintatasoltaan hintavampia Prismoihin verrattuna ja tällä pyrittiin minimoimaan tutkimuksen otoksesta sellaisten vastaajien määrä, kenelle hinta on ainoa tärkeä tekijä ostopäätöksessä esimerkiksi elämän- tai taloudellisen tilanteen takia. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi yleisellä tasolla kahvin markkinoita Suomessa ja sekä toimitus- että arvoketjua. Tietoperustassa myös esitellään ja käydään läpi kaikki kahvipaketeista löytyvät vastuullisuussertifikaatit, joihin voi kahvituotteissa törmätä. Kuluttajan ostokäyttäytymiseen pureuduttiin ostoprosessin, ostajatyyppien ja ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden ja näihin liittyvän teorian kautta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työ oli empiirinen tutkimus, jossa pyrittiin mittaamaan Tammiston Citymarketin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja sen empiirinen osio toteutettiin paperisella kyselylomakkeella kyseisessä Citymarketissa 2.9.2020. Kyselyyn vastattiin anonyymisti ja tutkimukseen kerättiin 91 vastausta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat pitivät makua, hintaa ja tuotemerkkiä kolmena tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä tässä järjestyksessä, mutta merkittävyyttä mitatessa he pitivät kuitenkin vastuullisuutta kahvin tuotemerkkiä merkittävämpänä tekijänä. He olivat myös melko tietoisia kaikista kahvisertifikaateista ja enemmistö vastaajista oli myös valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetusta kahvista.