CRnet-uutiskirje organisaation tiedonhaun ja vastuullisuusosaamisen tukena
Teirikko, Saara (2020)
Teirikko, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821714
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää tutkimuksen toimeksiantajan, vastuullisen liiketoiminnan konsulttiyritys Crnet Oy:n, tietopalvelutuotteiden merkittävyyttä sen asiakasorganisaatioiden tiedonhaun ja vastuullisuusosaamisen tukena. Toimeksiantajalla oli tarve saada tuotekohtaista tietoa CRnet-uutiskirje-tuotteiden laadusta ja kehitys mahdollisuuksista sekä niiden tilaajien asiakastyytyväisyydestä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin tuottaa tutkimusperusteista tietoa Crnet Oy:n myynnin ja markkinoinnin tueksi sekä selvittää, onko kestävään kehitykseen erikoistuneet tietopalvelut tehokas työväline yritysten ja organisaatioiden vastuullisuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja se luo tiiviin katsauksen yritysvastuun kehitykseen ja historiaan sekä sivuaa nykypäivän yritysvastuukeskustelua. Lisäksi työn teoreettinen osuus käsittelee modernin tiedonhaun haasteita, kuten valeuutisointia ja muita informaatiohäiriöitä. Työn empiirisessä osuudessa tehtiin tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena toukokuussa 2020. Kysely lähetettiin 152 CRnet-uutiskirjeen tilaajalle, joista 22 % vastasi kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että uutiskirjeitä luetaan mielellään ja asiakkaat kokevat ne hyödyllisiksi viestinnän välineiksi työelämässä. Tuloksien perusteella Crnet-uutiskirjeet toimivat hyvin myös oppimisen työvälineenä. Lisäksi tutkimuksella onnistuttiin luomaan tutkimusperusteista tietoa siitä, että kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvillä tietopalvelutuotteilla, kuten CRnet-uutiskirjeillä, voidaan vaikuttaa yritysten ja organisaatioiden vastuullisuustyöhön. The commissioner of this thesis was Crnet Oy. This Bachelor’s Thesis examined the significance of the company’s information services for supporting the information search and sustainability expertise of its customer organizations. In the thesis, the research was conducted to collect product-specific information about the CRnet-newsletters, the customer satisfaction, and the development opportunities for these products. In addition, the study focused on collecting research-based information to contribute Crnet Oy’s sales and marketing operations and to clarify whether information services related to sustainability can be an effective tool for increasing and maintaining the corporate responsibility work of a company.
This investigational thesis provided the evaluation of the overall development of the corporate responsibility by inspecting its historical roots and how it has evolved to its contemporary state. In addition, the theory examined modern information search and its challenges, such as fake news and information disorders. The functional part of the thesis was conducted as a survey in May 2020. The survey was sent to 152 customers of Crnet Oy, the response rate being 22 %.
As a result, the customers of Crnet Oy enjoyed reading the newsletters. The newsletters were found a useful communication tool professionally as well as personally by increasing knowledge and awareness of sustainability issues in general. In addition, the research succeeded in providing research-based information on the information service products, such as CRnet newsletters, focused on sustainable development and sustainability and finally, the conclusion was that these products affect the corporate responsibility work of the companies and organizations.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja se luo tiiviin katsauksen yritysvastuun kehitykseen ja historiaan sekä sivuaa nykypäivän yritysvastuukeskustelua. Lisäksi työn teoreettinen osuus käsittelee modernin tiedonhaun haasteita, kuten valeuutisointia ja muita informaatiohäiriöitä. Työn empiirisessä osuudessa tehtiin tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena toukokuussa 2020. Kysely lähetettiin 152 CRnet-uutiskirjeen tilaajalle, joista 22 % vastasi kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että uutiskirjeitä luetaan mielellään ja asiakkaat kokevat ne hyödyllisiksi viestinnän välineiksi työelämässä. Tuloksien perusteella Crnet-uutiskirjeet toimivat hyvin myös oppimisen työvälineenä. Lisäksi tutkimuksella onnistuttiin luomaan tutkimusperusteista tietoa siitä, että kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvillä tietopalvelutuotteilla, kuten CRnet-uutiskirjeillä, voidaan vaikuttaa yritysten ja organisaatioiden vastuullisuustyöhön.
This investigational thesis provided the evaluation of the overall development of the corporate responsibility by inspecting its historical roots and how it has evolved to its contemporary state. In addition, the theory examined modern information search and its challenges, such as fake news and information disorders. The functional part of the thesis was conducted as a survey in May 2020. The survey was sent to 152 customers of Crnet Oy, the response rate being 22 %.
As a result, the customers of Crnet Oy enjoyed reading the newsletters. The newsletters were found a useful communication tool professionally as well as personally by increasing knowledge and awareness of sustainability issues in general. In addition, the research succeeded in providing research-based information on the information service products, such as CRnet newsletters, focused on sustainable development and sustainability and finally, the conclusion was that these products affect the corporate responsibility work of the companies and organizations.