Hyötypohjaisen tekoälyn toteuttaminen Unity-pelimoottorissa
Lahtinen, Sami (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli ensin selvittää, miten hyötypohjainen tekoäly toimii yleisellä tasolla, ja sen jälkeen toteuttaa kyseistä tekoälyn toimintamallia hyödyntävä kokonaisuus Unity-pelimoottorissa. Käytännön vaiheen tavoite oli luoda tekoäly sekä editorityökalu, jonka avulla voi visualisoida ja muokata päätöksentekoa ohjaavaa tietoa. Opinnäytetyö toteutettiin henkilökohtaisten peliprojektien kautta Unity-moottorin 2019.3-sarjan versioilla. Hyötypohjainen tekoäly valitsee kaikkien mahdollisten toimintojen joukosta sen, joka sopii senhetkiseen tilanteeseen parhaiten. Päätöksenteko toteutetaan numeroarvoilla suunnittelijan määrittämien laskutoimitusten perusteella. Hyötypohjainen tekoäly voi tuottaa erittäin mukautuvaa ja monitahoista käytöstä ja se sopii jatkuvaan pelikehitysprosessiin muokkautuvuutensa ansiosta. Työn aikana luotiin tekoälyn koodiympäristö ja visuaalinen editorityökalu, jotka toimivat työn alussa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Uusien toimintojen ja arvoja palauttavien luokkien ohjelmointi on yksinkertaista abstraktien pohjaluokkien avulla. Päätöksenteon muokkaaminen onnistuu helposti, mutta testaus on vielä liian monimutkaista. Työkalun jatkokehityksen tärkein osa-alue on visuaalisen viankorjausnäkymän rakentaminen.