Yrityskuva ja sen vaikutus Y- ja Z-suku- polven rekrytointiin Keski-Suomessa
Sysoeva, Laura (2020)
Sysoeva, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821154
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka yrityskuva vaikuttaa rekrytointiin. Tutkimusalueeksi rajattiin Keski-Suomi ja tutkimukseen osallistui Jyväskylän paikalliset pk-yritykset. Kohderyhmäksi valittiin Y- ja Z-sukupolvi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, josta kvalitatiivinen tutkimus toimi esitutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja kysely. Teemahaastattelun avulla selvitettiin työnantajan näkökulmasta tutkimusongelmaa, kun taas kyselyn avulla lähestyttiin Y- ja Z-sukupolvea. Tutkimukset toteutettiin huhtikuussa 2020. Kyselyyn osallistui Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketaloudenopiskelijat.
Molemmista tutkimuksista tuli ilmi, että työnantajan ja työnhakijan mielestä yrityskuva vaikuttaa rekrytointiin ja sillä voi olla iso rooli työnhaussa. Ennen kaikkea kuulopuhe vaikuttaa yrityskuvaan ja halukkuuteen hakea yritykselle töihin. Huonon maineen omistava yritykseen ei haeta yhtä helposti töihin kuin hyvän maineen omistavaan yritykseen. Myös yrityksen arvomaailma vaikuttaa suuresti työnhakijaan. Jos yrityksen arvomaailma ei täsmää työnhakijan arvojen kanssa, työhakemusta ei täytetä.
Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat pysyvyyteen. Työpaikalla on tärkeää työntekijän viihtyvyys. Hyvä ilmapiiri, reilu esimies ja työnhyvinvoinnin kehittäminen olivat nuorten mielestä yksi avaintekijä pysyvyyteen. Haastateltavien mielestä työn viihtyvyyteen myös vaikuttaa mahdollisuus kehittää itsensä ja avoin ympäristö. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat, että uralla on tärkeä päästä etenemään, mutta pitkän uran rakentaminen samalla työnantajalla ei ole nykypäivänä oleellista.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, josta kvalitatiivinen tutkimus toimi esitutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja kysely. Teemahaastattelun avulla selvitettiin työnantajan näkökulmasta tutkimusongelmaa, kun taas kyselyn avulla lähestyttiin Y- ja Z-sukupolvea. Tutkimukset toteutettiin huhtikuussa 2020. Kyselyyn osallistui Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketaloudenopiskelijat.
Molemmista tutkimuksista tuli ilmi, että työnantajan ja työnhakijan mielestä yrityskuva vaikuttaa rekrytointiin ja sillä voi olla iso rooli työnhaussa. Ennen kaikkea kuulopuhe vaikuttaa yrityskuvaan ja halukkuuteen hakea yritykselle töihin. Huonon maineen omistava yritykseen ei haeta yhtä helposti töihin kuin hyvän maineen omistavaan yritykseen. Myös yrityksen arvomaailma vaikuttaa suuresti työnhakijaan. Jos yrityksen arvomaailma ei täsmää työnhakijan arvojen kanssa, työhakemusta ei täytetä.
Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat pysyvyyteen. Työpaikalla on tärkeää työntekijän viihtyvyys. Hyvä ilmapiiri, reilu esimies ja työnhyvinvoinnin kehittäminen olivat nuorten mielestä yksi avaintekijä pysyvyyteen. Haastateltavien mielestä työn viihtyvyyteen myös vaikuttaa mahdollisuus kehittää itsensä ja avoin ympäristö. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat, että uralla on tärkeä päästä etenemään, mutta pitkän uran rakentaminen samalla työnantajalla ei ole nykypäivänä oleellista.