Kehitysvammaisuuden määrittely ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa : oppimateriaalin kehittäminen palomiehille
Lehto, Heli; Manner, Tuuli; Muhli, Anna (2020)
Lehto, Heli
Manner, Tuuli
Muhli, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620481
Tiivistelmä
Kehitysvammaisuutta määritellään eri näkökulmista, koska sille on haastavaa tehdä yhtä kaikenkattavaa määritelmää sen moniuloitteisuuden takia. Tunnetuimmat ja yleisimmin käytetyt määritelmät ovat lääketieteen ja sosiaalisen tutkimuksen mallit. Lääketieteessä kehitysvammaisuus määritellään usein WHO:n kansainvälisen ICD-10-tautiluokituksen mukaan. Sosiaalisessa mallissa kehitysvammaisuutta käsitellään puolestaan sosiaalisten asenteiden ja yhteiskunnan rakenteellisten esteiden aiheuttamana ongelmana. Opinnäytetyömme toinen osa käsittelee vuorovaikutusta kehitysvammaisen kanssa sekä sen erityispiirteitä. Vuorovaikutuksella tarkoitetaan kahden tai useamman henkilön välistä vastavuoroista kommunikaatiota eli tietoista viestintää.
Opinnäytetyömme tehtiin osana Turun ammattikorkeakoulun MEET- e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities -hanketta. Sen tarkoituksena oli selvittää, miten kehitysvammaisuutta määritellään länsimaisessa yhteiskunnassa ja millaisia vuorovaikutustaitoja kehitysvammaisen kohtaamisessa tarvitaan. Opinnäytetyömme toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka pohjalta kehitimme oppimateriaalin. Keräsimme aineistoa useista eri tietokannoista käyttäen opinnäytetyöhömme liittyviä keskeisiä hakusanoja. Kävimme läpi monia artikkeleita, ja kokosimme yhteen ne artikkelit, jotka vastasivat sisällöltään parhaiten työmme tarpeita.
Opinnäytetyömme tulos oli osa kehitysvammaisuutta käsittelevää oppimateriaalia, jonka teimme hankkeen sähköiselle oppimisalustalle palomiesten täydennyskoulutukseksi. Oppimateriaalin tarkoituksena on kouluttaa palomiehiä ymmärtämään kehitysvammaisuutta ilmiönä, kommunikoimaan paremmin kehitysvammaisten kanssa sekä tunnistamaan siinä vaadittavia vuorovaikutustaitoja. Oppimateriaali jaettiin neljään eri osioon, jotka ovat kehitysvammaisuuden määrittely, terveys ja toimintakyky, ympäristö sekä kohtaaminen ja avustaminen. Tuotimme näistä ensimmäisen ja viimeisen osion. Intellectual disability is defined from different perspectives because it is challenging to define it in one all-encompassing way because of its multidimensionality. The best known and most commonly used definitions are the medical and social models. In medicine, developmental disability is often defined according to the WHO International Classification of Diseases (ICD-10). In the social model intellectual disability is seen as a problem caused by social attitudes and structural barriers in society. Our thesis also covers interaction with persons with intellectual disabilities and its special features. Interaction refers to reciprocal communication between two or more persons, i.e. conscious communication.
Our thesis was done as a part of Turku University of Applied Sciences' MEET e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities -project. Its purpose was to find out how intellectual disability is defined in Western society and what kind of interaction skills are needed in meeting a mentally handicapped person. Our thesis was carried out as a descriptive literature review, on the basis of which we developed a study material. We collected material from several different databases using keywords related to our thesis. We went through many articles and collected together those articles that best matched the topic of our work in terms of content.
The result of our thesis was part of the learning material on intellectual disability that we made for the project’s e-learning platform for in-service training for firefighters. The purpose of the study material is to train firefighters to understand intellectual disabilities as a phenomenon, to better communicate with people with intellectual disabilities and to identify the interaction skills required in it. The learning material was divided into four different sections, which are the definitions of intellectual and developmental disabilities, health and functional capacity, the environment and encountering and assisting. We produced the first and last section of these.
Opinnäytetyömme tehtiin osana Turun ammattikorkeakoulun MEET- e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities -hanketta. Sen tarkoituksena oli selvittää, miten kehitysvammaisuutta määritellään länsimaisessa yhteiskunnassa ja millaisia vuorovaikutustaitoja kehitysvammaisen kohtaamisessa tarvitaan. Opinnäytetyömme toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka pohjalta kehitimme oppimateriaalin. Keräsimme aineistoa useista eri tietokannoista käyttäen opinnäytetyöhömme liittyviä keskeisiä hakusanoja. Kävimme läpi monia artikkeleita, ja kokosimme yhteen ne artikkelit, jotka vastasivat sisällöltään parhaiten työmme tarpeita.
Opinnäytetyömme tulos oli osa kehitysvammaisuutta käsittelevää oppimateriaalia, jonka teimme hankkeen sähköiselle oppimisalustalle palomiesten täydennyskoulutukseksi. Oppimateriaalin tarkoituksena on kouluttaa palomiehiä ymmärtämään kehitysvammaisuutta ilmiönä, kommunikoimaan paremmin kehitysvammaisten kanssa sekä tunnistamaan siinä vaadittavia vuorovaikutustaitoja. Oppimateriaali jaettiin neljään eri osioon, jotka ovat kehitysvammaisuuden määrittely, terveys ja toimintakyky, ympäristö sekä kohtaaminen ja avustaminen. Tuotimme näistä ensimmäisen ja viimeisen osion.
Our thesis was done as a part of Turku University of Applied Sciences' MEET e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities -project. Its purpose was to find out how intellectual disability is defined in Western society and what kind of interaction skills are needed in meeting a mentally handicapped person. Our thesis was carried out as a descriptive literature review, on the basis of which we developed a study material. We collected material from several different databases using keywords related to our thesis. We went through many articles and collected together those articles that best matched the topic of our work in terms of content.
The result of our thesis was part of the learning material on intellectual disability that we made for the project’s e-learning platform for in-service training for firefighters. The purpose of the study material is to train firefighters to understand intellectual disabilities as a phenomenon, to better communicate with people with intellectual disabilities and to identify the interaction skills required in it. The learning material was divided into four different sections, which are the definitions of intellectual and developmental disabilities, health and functional capacity, the environment and encountering and assisting. We produced the first and last section of these.