Päiväkirjaopinnäytetyö Laatutakuun yrittäjä
Mohebby, Somayah (2020)
Mohebby, Somayah
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520462
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään franchising-ketjuyrittäjyyteen. Itse olen toiminut tässä ketjussa yrittäjänä opiskelun ohessa vuodesta 2016 lähtien. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa selkeä kuva franchising ketjuyrittäjyydestä, oppia uutta omasta yritystoiminnasta, ja esittää Laatutakuu Palvelut Oy:n toimintaa muille franchising ketjuyrittäjyydestä kiinnostuneille. Laatutakuu on suuri suomalainen franchising-ketju. Ketju on toiminut Suomessa yli 25 vuotta. Siihen kuuluvat yrittäjät ovat kiinteistö- ja siivousalan yrittäjiä. Siivous- ja kiinteistöhoitoalan franchising-toimintaan erikoistunut Laatutakuu Oy on yritys, jonka puitteissa toimii noin 140 itsenäistä franchising yrittäjää (Laatutakuu 2019).
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kirjoitan kymmenen viikon ajan jokaisesta työpäivästäni ajanjaksolla 25.5–2.8.2020. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata yrittäjän päivittäisiä työtehtäviä, jossa jokaisen viikon päätteeksi analysoidaan työviikon aikana esiintyviä aiheita ammattikirjallisuuden parissa. Viikkoanalyyseissa hyödynnetty tietokirjallisuus muodostaa opinnäytetyön tietoperustan. Viikkoanalyysien aiheiksi valikoituivat sähköposti, asiakashankinta, asiakaspalvelu, franchising, asiakastyytyväisyyden kasvattaminen ja asiakaspalautteiden käsitteleminen, tarjoushinta, osto- ja myyntilasku, reklamaatio, myyjänä toimiminen ja myyntityö ja erääntyneiden laskujen käsittely.
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kirjoitan kymmenen viikon ajan jokaisesta työpäivästäni ajanjaksolla 25.5–2.8.2020. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata yrittäjän päivittäisiä työtehtäviä, jossa jokaisen viikon päätteeksi analysoidaan työviikon aikana esiintyviä aiheita ammattikirjallisuuden parissa. Viikkoanalyyseissa hyödynnetty tietokirjallisuus muodostaa opinnäytetyön tietoperustan. Viikkoanalyysien aiheiksi valikoituivat sähköposti, asiakashankinta, asiakaspalvelu, franchising, asiakastyytyväisyyden kasvattaminen ja asiakaspalautteiden käsitteleminen, tarjoushinta, osto- ja myyntilasku, reklamaatio, myyjänä toimiminen ja myyntityö ja erääntyneiden laskujen käsittely.