Yhteiskehittämisen prosessin fasilitointi verkkopohjaisesti: Sosiaalityön opintojen kehittäminen Hue University of Sciencen sosiaalityön opiskelijoiden kanssa
Sylman, Noora (2020)
Sylman, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720175
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisesti toteutetussa opinnäytetyössä on tehty innovatiivinen yhteiskehittämisen prosessi vietnamilaisen yliopiston Hue University of Sciencen sosiaalityön opiskelijoiden kanssa. Yhteiskehittäminen tapahtui verkkopohjaisesti Zoom -viestintäohjelmistossa neljän tapaamiskerran aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka yhteiskehittämisen prosessi toteutetaan käyttämällä verkkopohjaisia välineitä ja verkkoviestintää. Toisena tavoitteena oli kerätä DVINE-hankkeelle (Holistic tools for competence-based curricula to promote dignity in Vietnam and Nepal) tietoa vietnamilaisten opiskelijoiden näkemyksistä ja ideoista miten sosiaalityön ja sosiaalityön opintoja tulisi kehittää Vietnamissa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä DVINE-hankkeen kanssa keväällä 2020. DVINE-hankkeen tavoitteena on edistää Nepalin ja Vietnamin ihmisten hyvinvointia, terveyttä ja ihmisarvoa kehittämällä sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmia neljälle korkeakoululle Vietnamiin ja Nepaliin. DVINE-hankkeen työryhmässä on mukana kehittäjiä Suomesta, Norjasta, Turkista, Nepalista ja Vietnamista.
Opinnäytetyön kehittävä arviointi perustui opiskelijoiden antamaan palautteeseen, itsearviointiin prosessista ja opiskelijoiden tuottamaan materiaaliin. Yhteiskehittämisen prosessin fasilitoiminen onnistui hyvin. Yhteiskehittämisen prosessin toteuttamisen kannalta oleelliseksi osoittautui hyvä suunnittelu, verkkoyhteyden ja laitteiden toimivuus, valmistautuminen, ennakointi ja kyky sopeutua muutoksiin sekä hyvät vuorovaikutustaidot. Yhteiskehittämisen ryhmätoiminnassa tärkeää oli luottamuksen syntyminen ryhmän jäsenten ja fasilitaattorin välillä sekä luonnollisen vuorovaikutustilanteen mahdollistuminen. Opiskelijoiden tuottamasta materiaalista esiin nousi sosiaalityön tuntemattomuus ammattina Vietnamissa, harjoittelun tärkeys sosiaalityön opintojen aikana sekä sosiaalityön kehittämisen tärkeys ja sosiaalityön aseman parantaminen Vietnamissa.
Opinnäytetyön kehittävä arviointi perustui opiskelijoiden antamaan palautteeseen, itsearviointiin prosessista ja opiskelijoiden tuottamaan materiaaliin. Yhteiskehittämisen prosessin fasilitoiminen onnistui hyvin. Yhteiskehittämisen prosessin toteuttamisen kannalta oleelliseksi osoittautui hyvä suunnittelu, verkkoyhteyden ja laitteiden toimivuus, valmistautuminen, ennakointi ja kyky sopeutua muutoksiin sekä hyvät vuorovaikutustaidot. Yhteiskehittämisen ryhmätoiminnassa tärkeää oli luottamuksen syntyminen ryhmän jäsenten ja fasilitaattorin välillä sekä luonnollisen vuorovaikutustilanteen mahdollistuminen. Opiskelijoiden tuottamasta materiaalista esiin nousi sosiaalityön tuntemattomuus ammattina Vietnamissa, harjoittelun tärkeys sosiaalityön opintojen aikana sekä sosiaalityön kehittämisen tärkeys ja sosiaalityön aseman parantaminen Vietnamissa.