Tunne- ja kaveritaidot: Kiusaamisen ehkäisyn näkökulma
Koponen, Anni; Pieninkeroinen, Tiina (2019)
Koponen, Anni
Pieninkeroinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073019626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073019626
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tavoitteena oli antaa päiväkodille työkaluja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn tunne- ja kaveritaitoja vahvistamalla. Opinnäytetyön toiminnallinen osa sisältää pienryhmätuokioita, jotka toteutettiin 5-vuotiaiden lasten kanssa. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului kvantitatiivinen osuus, jonka tavoitteena oli kartoittaa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen ammattilaisten käytössä olevia menetelmiä kaveritaitojen vahvistamiseen. Kartoitus toteutettiin Webropol-kyselynä.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osa on kvalitatiivinen. Toiminnallisten tuokioiden analysointimenettelemäksi valikoitui osallistuva havainnointi. Opinnäytetyössä esitellään toiminnallisten tuokioiden suunnitelmat, toteutus, tuokioiden arvioinnit sekä tuokioiden johtopäätökset. Työhön kerättiin teoriatietoa varhaiskasvatuksesta, tunnetaidoista, kaveritaidoista, kiusaamisesta sekä sen ehkäisystä varhaiskasvatuksessa. Webropol-kyselyn osalta opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Webropol-kyselyn aineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua.
Webropol-kyselyyn vastasi yhteensä 38 henkilöä ja vastausten perusteella koottiin lista kaveritaitoja vahvistavista menetelmistä. Eniten käytössä olevat työkalut ovat Lapsen mieli -materiaali, keskustelut lasten kanssa sekä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kaveritaitokortit. Toimintatuokiot toteutettiin yhdessä Kotkan kaupungin päiväkodeista. Tuokioita oli yhteensä neljä ja kullekin kerralle osallistui 3-5 lasta. Tuokiossa valmistuneet materiaalit päiväkoti sai käytettäväkseen. Tuokioiden perusteella voidaan todeta, että esimerkiksi tunnekivet auttoivat lapsia ymmärtämään tunteiden näyttämisen merkitystä.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osa on kvalitatiivinen. Toiminnallisten tuokioiden analysointimenettelemäksi valikoitui osallistuva havainnointi. Opinnäytetyössä esitellään toiminnallisten tuokioiden suunnitelmat, toteutus, tuokioiden arvioinnit sekä tuokioiden johtopäätökset. Työhön kerättiin teoriatietoa varhaiskasvatuksesta, tunnetaidoista, kaveritaidoista, kiusaamisesta sekä sen ehkäisystä varhaiskasvatuksessa. Webropol-kyselyn osalta opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Webropol-kyselyn aineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua.
Webropol-kyselyyn vastasi yhteensä 38 henkilöä ja vastausten perusteella koottiin lista kaveritaitoja vahvistavista menetelmistä. Eniten käytössä olevat työkalut ovat Lapsen mieli -materiaali, keskustelut lasten kanssa sekä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kaveritaitokortit. Toimintatuokiot toteutettiin yhdessä Kotkan kaupungin päiväkodeista. Tuokioita oli yhteensä neljä ja kullekin kerralle osallistui 3-5 lasta. Tuokiossa valmistuneet materiaalit päiväkoti sai käytettäväkseen. Tuokioiden perusteella voidaan todeta, että esimerkiksi tunnekivet auttoivat lapsia ymmärtämään tunteiden näyttämisen merkitystä.