Teknos Oy:n lisä- ja tukipalveluiden tarjooman kartoittaminen myyntiprosessin päätösvaiheessa
Nurmivuori, Petri (2020)
Nurmivuori, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072219587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072219587
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkimuksen viitekehyksessä käsiteltiin teoriaa koko myyntiprosessin vaiheiden läpi myyntiprosessin loppuvaiheeseen saakka. Myyntiprosessi koostuu useista vaiheista ja opinnäytetyössä keskityttiin Teknoksen myyntiprosessin lisä- ja tukipalveluiden tarjoomaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten yrityksen nykyiset lisä- ja tukipalvelut näkyvät tällä hetkellä varsinaisten tuotteiden rinnalla kaupanteossa ja myyntiprosessin päätösvaiheessa. Kuinka paljon asiakkaat käyttävät näitä palveluita? Lisäksi etsittiin tietoa, miten myyjät ja asiakkaat arvostavat saatavilla olevia lisä- ja tukipalveluita. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen.
Tutkimuksen perusteella lisä- ja tukipalveluiden todettiin tuovan lisäarvoa ja hyötyä kaikille myyntiprosessin osapuolille. Asiakkaiden ja myyjien mielestä lisä- ja tukipalveluiden saatavuutta pidettiin tärkeänä osana varsinaisten tuotteiden rinnalla. Asiakkaat kokivat tuotteiden käyttöön oton, sekä ongelmatilanteiden ratkaisemisen helpommaksi palveluiden tuella, ja sen myötä he tunsivat osaavansa käyttää tuotteita paremmin. Myyjien mielestä asiakkaat arvostivat palveluiden saatavuutta ja luotettavuutta. Ammattitaitoinen tekninen tuki ja nopea palvelu todettiin merkitykseltään suureksi. Myyjien ja asiakkaiden jatkuva osaamisen kasvattaminen ja ylläpitäminen nähtiin hyödylliseksi.
Tutkimus osoitti, että lisä- ja tukipalveluita tarjotaan ja käytetään jo tällä hetkellä hyvin laajasti. Lisä- ja tukipalveluiden tarjoaminen tapahtuu usein suullisesti, eikä yhtenäistä kirjallista tarjousmateriaalia ole käytettävissä. Asiakkaat kokivat palvelut hyödyllisiksi, mutta painoarvo eri palveluiden välillä vaihteli asiakaskohtaisesti. Palveluita koskeva tieto on tällä hetkellä osittain hajanaista, ja asiakkaat eivät ole tietoisia kaikista saatavilla olevista palveluista. Palveluiden tuotteistaminen ja niiden kokoaminen yhteen tuotepakettiin helpottaisi myyjien kaupantekoa myyntiprosessissa, ja selkeyttäisi palveluiden tarjontaa myös asiakkaiden suuntaan. Myynti- ja ostoprosessin helpottamiseksi tarvittaisiin yhtenäinen luettelo ja hinnasto Teknoksen lisä- ja tukipalveluista.
Tutkimuksen perusteella lisä- ja tukipalveluiden todettiin tuovan lisäarvoa ja hyötyä kaikille myyntiprosessin osapuolille. Asiakkaiden ja myyjien mielestä lisä- ja tukipalveluiden saatavuutta pidettiin tärkeänä osana varsinaisten tuotteiden rinnalla. Asiakkaat kokivat tuotteiden käyttöön oton, sekä ongelmatilanteiden ratkaisemisen helpommaksi palveluiden tuella, ja sen myötä he tunsivat osaavansa käyttää tuotteita paremmin. Myyjien mielestä asiakkaat arvostivat palveluiden saatavuutta ja luotettavuutta. Ammattitaitoinen tekninen tuki ja nopea palvelu todettiin merkitykseltään suureksi. Myyjien ja asiakkaiden jatkuva osaamisen kasvattaminen ja ylläpitäminen nähtiin hyödylliseksi.
Tutkimus osoitti, että lisä- ja tukipalveluita tarjotaan ja käytetään jo tällä hetkellä hyvin laajasti. Lisä- ja tukipalveluiden tarjoaminen tapahtuu usein suullisesti, eikä yhtenäistä kirjallista tarjousmateriaalia ole käytettävissä. Asiakkaat kokivat palvelut hyödyllisiksi, mutta painoarvo eri palveluiden välillä vaihteli asiakaskohtaisesti. Palveluita koskeva tieto on tällä hetkellä osittain hajanaista, ja asiakkaat eivät ole tietoisia kaikista saatavilla olevista palveluista. Palveluiden tuotteistaminen ja niiden kokoaminen yhteen tuotepakettiin helpottaisi myyjien kaupantekoa myyntiprosessissa, ja selkeyttäisi palveluiden tarjontaa myös asiakkaiden suuntaan. Myynti- ja ostoprosessin helpottamiseksi tarvittaisiin yhtenäinen luettelo ja hinnasto Teknoksen lisä- ja tukipalveluista.