Taide lasten osallisuuden tukena: Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten osallisuudesta ja taidekasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
Paavalniemi, Katri (2020)
Paavalniemi, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219237
Tiivistelmä
Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa tarkoittaa lasten aitoa mahdollisuutta osallistua toimintaan sen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kautta. Osallisuuteen liittyy vahvasti kasvattajien kyky kohdata lapset ja heidän mielenkiintonsa kohteet sekä yksilölliset tarpeet. Tämä vaatii kasvattajilta herkkyyttä ja kykyä havainnointiin. Oman työn reflektiivinen ote ja palaute kasvattajatiimissä vahvistavat lasten osallisuuden mahdollisuuksia.
Taiteellinen ilmaisu on yksi kanava omien tuntojen esille tuomiseen. Lasten taidekasvatus ohjaa lapsia ilmaisemaan itseään taiteen eri muotojen avulla. Tämä lisää lasten itseilmaisun ja itsetunnon vahvistumista ja kehittää lasten sosiaalisia taitoja. Tämä vahvistaa lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Osaltaan lasten taiteellinen ilmaisu yhdistyy lapsille luontaiseen tapaan toimia, eli leikkiin ja leikin luovuuteen.
Tämän opinnäytteen tavoite on tutkia Torniossa varhaiskasvatuksessa töitä tekevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten osallisuudesta ja lasten taiteellisesta ilmaisusta. Tutkimusongelma on lasten osallisuuden vahvistaminen taiteellisen ilmaisun ja leikin avulla. Tutkimus tarjoaa varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia näistä.
Opinnäytteeni on laadullinen tutkimus, jonka aineiston olen kerännyt teemahaastattelujen avulla. Aineiston analyysissa olen hyödyntänyt sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tutkimustulokset esitän teemoittain ja jokaisesta tuon esiin autenttisia haastatteluvastauksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa haastateltavien varhaiskasvatuksen opettajien olevan tietoisia osallisuuden käsitteestä ja sen hyödyntämisestä työssä. Keskeisimpänä lasten osallisuuteen vaikuttavista seikoista nähdään kasvattajan merkitys. Osaltaan taidekasvatuksella koettiin voivan vaikuttaa lasten osallisuuteen. Alalla toivotaan myös lisää tietoa ja toimintatapoja toteuttaa taidekasvatusta.
Avainsanat Varhaiskasvatus, lasten osallisuus, taidekasvatus, teemahaastattelu In early childhood education and care children´s participation means children´s real chance to participate in every part of action. Part of participation is an educator’s ability to see children and their interest and individual needs. This requires the educator’s sensibility and ability to observe children. The educators can strengthen the possibilities of children´s participation with self-evaluation of their own work and conversations with the educational teams.
Artistic expression is one channel to express inner feelings. Children´s art education guides children to self-expressions with using different kind of arts. This enhance children´s self-expression skills, strengthen self-esteem and develop their social skills. This strengthen possibilities of children´s participation. As one part, the children´s artistic expression relates to children´s play, both being natural ways to act for children.
The aim of this thesis was to research early childhood educators’ experiences of children´s participation and children´s artistic expression at Tornio early childhood education and care. The research problem is strengthening the children participation with artistic expression and children´s play. The research gives early childhood educators experiences on these themes.
The thesis is a qualitative research and I have collected the material with theme interviews. I use contents analysis and themes to analyse collected material. The research results are shown by themes and in every theme, I bring out authentic interview answers.
As a result, can be said that these interviewed early childhood educators are aware of the meaning of participation and they are using it in their work. Essential meaning of children participation is educators’ impact to it. These answers show early childhood educator’s thoughts that art education can be one way for children to participate. Early childhood education and care employees also wish to get more information and new ways to work with art education.
Keywords Early childhood education and care, children participation, art education, theme interview
Taiteellinen ilmaisu on yksi kanava omien tuntojen esille tuomiseen. Lasten taidekasvatus ohjaa lapsia ilmaisemaan itseään taiteen eri muotojen avulla. Tämä lisää lasten itseilmaisun ja itsetunnon vahvistumista ja kehittää lasten sosiaalisia taitoja. Tämä vahvistaa lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Osaltaan lasten taiteellinen ilmaisu yhdistyy lapsille luontaiseen tapaan toimia, eli leikkiin ja leikin luovuuteen.
Tämän opinnäytteen tavoite on tutkia Torniossa varhaiskasvatuksessa töitä tekevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten osallisuudesta ja lasten taiteellisesta ilmaisusta. Tutkimusongelma on lasten osallisuuden vahvistaminen taiteellisen ilmaisun ja leikin avulla. Tutkimus tarjoaa varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia näistä.
Opinnäytteeni on laadullinen tutkimus, jonka aineiston olen kerännyt teemahaastattelujen avulla. Aineiston analyysissa olen hyödyntänyt sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tutkimustulokset esitän teemoittain ja jokaisesta tuon esiin autenttisia haastatteluvastauksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa haastateltavien varhaiskasvatuksen opettajien olevan tietoisia osallisuuden käsitteestä ja sen hyödyntämisestä työssä. Keskeisimpänä lasten osallisuuteen vaikuttavista seikoista nähdään kasvattajan merkitys. Osaltaan taidekasvatuksella koettiin voivan vaikuttaa lasten osallisuuteen. Alalla toivotaan myös lisää tietoa ja toimintatapoja toteuttaa taidekasvatusta.
Avainsanat Varhaiskasvatus, lasten osallisuus, taidekasvatus, teemahaastattelu
Artistic expression is one channel to express inner feelings. Children´s art education guides children to self-expressions with using different kind of arts. This enhance children´s self-expression skills, strengthen self-esteem and develop their social skills. This strengthen possibilities of children´s participation. As one part, the children´s artistic expression relates to children´s play, both being natural ways to act for children.
The aim of this thesis was to research early childhood educators’ experiences of children´s participation and children´s artistic expression at Tornio early childhood education and care. The research problem is strengthening the children participation with artistic expression and children´s play. The research gives early childhood educators experiences on these themes.
The thesis is a qualitative research and I have collected the material with theme interviews. I use contents analysis and themes to analyse collected material. The research results are shown by themes and in every theme, I bring out authentic interview answers.
As a result, can be said that these interviewed early childhood educators are aware of the meaning of participation and they are using it in their work. Essential meaning of children participation is educators’ impact to it. These answers show early childhood educator’s thoughts that art education can be one way for children to participate. Early childhood education and care employees also wish to get more information and new ways to work with art education.
Keywords Early childhood education and care, children participation, art education, theme interview