Yhteistyökumppanuudesta saatavat hyödyt : Case: FC Lahti Oy
Kantanen, Teemu; Kokkonen, Simo (2020)
Kantanen, Teemu
Kokkonen, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia FC Lahden yhteistyökumppaneiden saamia hyötyjä yhteistyöstä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää vuoden 2019 yhteistyökumppaneiden motiiveja, kokemuksia sekä tyytyväisyyttä yhteistyöstä FC Lahden kanssa.
Tutkimus suoritettiin määrällisellä tutkimusotteella ja aineistonkeruussa käytettiin verkkokyselyä. Verkkokyselyn pohjaksi tehtiin taustakartoitus haastattelemalla kolmea FC Lahden pitkäaikaista yhteistyökumppania. Taustakartoituksen avulla syvennyttiin tutkittavaan ilmiöön oikeanlaisen kyselylomakkeen luomiseksi. Verkkokysely lähetettiin kaikille FC Lahden vuoden 2019 yhteistyökumppaneille sähköpostilla. Kysely lähetettiin 351 yhteistyökumppanille. Vastauksia saatiin yhteensä 57 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 16 %.
FC Lahden yhteistyökumppaneiden kokemat hyödyt ja tyytyväisyys yhteistyöhön erosivat toisistaan tarkasteltaessa erisuuruisia yhteistyökumppanuuksia. Alle 1 000 euroa investoivien yhteistyökumppaneiden motiiviksi nousi halu tukea paikallisuutta. Hyödyiksi he kokivat elämykset ja näkyvyyden ollen kuitenkin tyytymättömämpiä yhteistyöstä saatuihin hyötyihin verrattuna suurempiin kumppanuuksiin. Yli 1 000 euroa investoineet yhteistyökumppanit kokivat saavansa enemmän kaupallisia hyötyjä yhteistyöltä. Erityisesti tunnettavuuden lisääminen koettiin hyötynä yhteistyölle. Tyytymättömimpiä kaikki vastanneet olivat verkoston tarjoamiin hyötyihin sekä FC Lahden antamaan tukeen asiakassuhteiden ylläpidossa ja luomisessa. Yhteistyökumppaniverkostosta saataviin hyötyihin tyytyväiset yhteistyökumppanit todennäköisimmin suosittelisivat FC Lahden yhteistyökumppanuutta muille.
Opinnäytetyö tutki FC Lahden yhteistyökumppaneiden saamia hyötyjä ensimmäistä kertaa. Tulevaisuudessa samankaltaisia tutkimuksista voidaan tehdä toiminnan kehittämiseksi esimerkiksi pitkittäistutkimuksen keinoin. Jatkotutkimuksia voi kohdentaa myös eri ryhmille.
Tutkimus suoritettiin määrällisellä tutkimusotteella ja aineistonkeruussa käytettiin verkkokyselyä. Verkkokyselyn pohjaksi tehtiin taustakartoitus haastattelemalla kolmea FC Lahden pitkäaikaista yhteistyökumppania. Taustakartoituksen avulla syvennyttiin tutkittavaan ilmiöön oikeanlaisen kyselylomakkeen luomiseksi. Verkkokysely lähetettiin kaikille FC Lahden vuoden 2019 yhteistyökumppaneille sähköpostilla. Kysely lähetettiin 351 yhteistyökumppanille. Vastauksia saatiin yhteensä 57 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 16 %.
FC Lahden yhteistyökumppaneiden kokemat hyödyt ja tyytyväisyys yhteistyöhön erosivat toisistaan tarkasteltaessa erisuuruisia yhteistyökumppanuuksia. Alle 1 000 euroa investoivien yhteistyökumppaneiden motiiviksi nousi halu tukea paikallisuutta. Hyödyiksi he kokivat elämykset ja näkyvyyden ollen kuitenkin tyytymättömämpiä yhteistyöstä saatuihin hyötyihin verrattuna suurempiin kumppanuuksiin. Yli 1 000 euroa investoineet yhteistyökumppanit kokivat saavansa enemmän kaupallisia hyötyjä yhteistyöltä. Erityisesti tunnettavuuden lisääminen koettiin hyötynä yhteistyölle. Tyytymättömimpiä kaikki vastanneet olivat verkoston tarjoamiin hyötyihin sekä FC Lahden antamaan tukeen asiakassuhteiden ylläpidossa ja luomisessa. Yhteistyökumppaniverkostosta saataviin hyötyihin tyytyväiset yhteistyökumppanit todennäköisimmin suosittelisivat FC Lahden yhteistyökumppanuutta muille.
Opinnäytetyö tutki FC Lahden yhteistyökumppaneiden saamia hyötyjä ensimmäistä kertaa. Tulevaisuudessa samankaltaisia tutkimuksista voidaan tehdä toiminnan kehittämiseksi esimerkiksi pitkittäistutkimuksen keinoin. Jatkotutkimuksia voi kohdentaa myös eri ryhmille.