Oppimisympäristön työturvallisuuden kehittäminen riskienhallinnan kautta
Niemi, Hanna (2020)
Niemi, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518697
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää SASKY koulutuskuntayhtymän Vexve Areenan oppimisympäristön työturvallisuutta ja pohtia toimenpiteitä työturvallisuuden kehittämiseen riskienhallinnan kautta. Tavoitteena oli tutkia työturvallisuuden merkitystä opiskelijoille sekä tunnistaa oppimisympäristössä olevia riskejä ja menetelmiä, joilla työturvallisuutta pystytään kehittämään.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2020 laadullisesti yhdessä vaiheessa. Tutkimuksen aineistoa kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella oppimisympäristössä opiskelevilta opiskelijoilta ja heitä opettavalta opetushenkilöstöltä sekä koulutuksen suunnittelusta vastaavilta koulutuspäälliköiltä. Tutkimusaineisto dokumentoitiin sekä analysoitiin teemoittain. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat arvioivat oppimisympäristönsä riskejä hyvin sekä osasivat toimia oppimisympäristössä työturvallisesti. Opiskelijat osasivat kertoa, millaisilla toimilla saataisiin vakiintuneeseen käytäntöön turvallinen tapa toimia ja millaisia ohjeita työturvallisuuden kehittämiseen pitäisi tehdä. Opetushenkilöstön ja koulutuspäälliköiden vastausaineiston mukaan työturvallisuuden perustana on siisti ja valvottu tila, jonka materiaalit ovat helposti puhdistettavia eivätkä liukkaita. Koneiden ja laitteiden pitää olla kunnossa ja asianmukaisilla suojuksilla varustettuja.
Suurimpina riskeinä pidettiin veitsien käyttöä sekä lattioiden liukkautta. Opiskelijat kokivat omassa toiminnassaan vaikuttavan eniten sen, että kuuntelivat opettajan ohjeita ja noudattivat niitä. Työturvallisuuden parantamiseksi opiskelijat kokivat perusteellisen perehdytyksen olevan tärkeä asia työturvallisuuden parantamisessa. Perehdytyksen avuksi opiskelijat halusivat konekohtaisia käyttöohjeita, perehdytyskansion sekä QR-koodilla avautuvia ohjevideoita koneista ja laitteista.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2020 laadullisesti yhdessä vaiheessa. Tutkimuksen aineistoa kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella oppimisympäristössä opiskelevilta opiskelijoilta ja heitä opettavalta opetushenkilöstöltä sekä koulutuksen suunnittelusta vastaavilta koulutuspäälliköiltä. Tutkimusaineisto dokumentoitiin sekä analysoitiin teemoittain. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat arvioivat oppimisympäristönsä riskejä hyvin sekä osasivat toimia oppimisympäristössä työturvallisesti. Opiskelijat osasivat kertoa, millaisilla toimilla saataisiin vakiintuneeseen käytäntöön turvallinen tapa toimia ja millaisia ohjeita työturvallisuuden kehittämiseen pitäisi tehdä. Opetushenkilöstön ja koulutuspäälliköiden vastausaineiston mukaan työturvallisuuden perustana on siisti ja valvottu tila, jonka materiaalit ovat helposti puhdistettavia eivätkä liukkaita. Koneiden ja laitteiden pitää olla kunnossa ja asianmukaisilla suojuksilla varustettuja.
Suurimpina riskeinä pidettiin veitsien käyttöä sekä lattioiden liukkautta. Opiskelijat kokivat omassa toiminnassaan vaikuttavan eniten sen, että kuuntelivat opettajan ohjeita ja noudattivat niitä. Työturvallisuuden parantamiseksi opiskelijat kokivat perusteellisen perehdytyksen olevan tärkeä asia työturvallisuuden parantamisessa. Perehdytyksen avuksi opiskelijat halusivat konekohtaisia käyttöohjeita, perehdytyskansion sekä QR-koodilla avautuvia ohjevideoita koneista ja laitteista.