Tatuointiartistin markkinoiminen : tatuoijan ammatti ja henkilöbrändi markkinoinnissa
Hakala, Maria (2019)
Hakala, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118368
Tiivistelmä
Tässä opinäytetyössä tutkin tatuoijan markkinoimista ja henkilöbrändiä sekä syvennyn alan kohderyhmien mieltymyksiin. Miksi ja miten tatuoijan tulisi markkinoida itseään? Työni sisältää erilaisia keinoja tuleville sekä nykyisille tatuoijille, jotka haluavat parantaa markkinointiaan tai aloittaa itsensä markkinoimisen. Tutkimuksia ja tietoa tatuoijan markkinoinnista on kuitenkin vielä melko vähän varsinkin suomeksi tarjolla, joten päädyin keräämään itse tietoa työni pohjaksi. Tein aiheesta kyselytutkimuksen Google Forms-pohjalle sekä haastattelin viittä eri tatuoijaa kahdesta eri studiosta. Haastattelin muun muassa Lasse Ilanoa Golden Eye Tattoosta sekä Ella Kettusta Turku Tattoo Parlourista. Kyselytutkimukseeni sain yli 3000 vastausta ja sen tutkimustulokset tukevat ja täydentävät hyvin myös haastattelujen tuloksia. Kaikilla haastattelemillani ammattilaisilla on vuosien kokemus alasta. Tutkin aihetta niin tatuoijan, kuin asiakkaankin näkökulmasta. Olen näiden tutkimusten lisäksi käyttänyt tietopohjana myös kirjallisuutta ja muuta materiaalia aiheeseen liittyen, kuten esimerkiksi blogisisältöä. In this thesis I study tattoo artist’s marketing and personal branding and go deeper into the preferences of the target groups in the industry. Why and how should a tattoo artist market himself? My thesis includes different ways of marketing for future and current tattoo artists who want to improve their marketing or start marketing themselves. However, there is still not much research and information available about the subject, especially in Finnish, so I decided to collect the needed information for this thesis by myself. I did a survey on the subject on Google Forms and interviewed five different tattoo artists from two different studios. I interviewed Lasse Ilano from Golden Eye Tattoo and Ella Kettunen from Turku Tattoo Parlour, for example. I received over 3000 responses to my survey and its findings also support and complement the results of the interviews. All the professionals I interviewed have years of experience in the industry. I look at the subject from many different perspectives, both from the perspective of the tattoo artist and the client. I also used literature and other material on the subject as source of information, such as blog content.