Johdon raportoinnin kehittäminen : Case: Lemonsoft Oy
Kuoppala, Niko (2020)
Kuoppala, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917827
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi yritysohjelmistoa kehittävä Lemonsoft Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmään visuaalinen raportointimalli Microsoft Power BI -työkalua hyödyntämällä. Kehitys kohdistui toiminnanohjausjärjestelmän johdon raportoinnin kolmeen erilliseen osioon.
Tutkimuksen aineistonkeruussa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä, joilla tähdättiin johdon raportoinnin nykytilanteen kartoittamiseen ja kehittämiseen kohdeyrityksessä. Aineisto hankittiin vakioidulla kyselylomakkeella, jonka jakelu toteutettiin kokonaistutkimuksena vuoden 2019 marraskuun ja joulukuun vaihteessa. Asiakaskyselyn tukena hyödynnettiin Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmän vuoden 2019 aikana keräämää dataa asiakkaiden kirjaamista aiheeseen liittyvistä tukipyynnöistä.
Tutkimuksen viitekehys kohdistui johdon raportointiin, joista teemoiksi eriytettiin ostot, myynnit sekä talous. Näiden teemojen kehitettävistä kohteista eriytettiin nykyisten raporttien rajauksiin, ulkoasuun sekä tietokenttiin kohdistuvat kehitystarpeet. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia, jolla pyrittiin löytämään nykyisen raportoinnin vahvuudet sekä kehityskohteet.
Aineiston tulkinnassa selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista on kokonaisuutena tyytyväinen johdon raportoinnin nykyiseen kattavuuteen. Tämän pohjalta pääteltiin, että samoja elementtejä kannattaa siirtää myös työn aikana rakennettavaan Power BI -raporttiin. Prosentuaalisesti eniten asiakkaiden kirjaamia kehitystarpeita kohdistui raporttien rajauksiin sekä ulkoasuun, joita kehittämällä pyrittiin parantamaan uuden raportointimallin sisällön kattavuutta aiempaan raportointiin nähden. The thesis was assigned by Lemonsoft Oy. The aim of the thesis was to create a visual reporting model for Lemonsoft ERP system using the Microsoft Power BI reporting tool. The development focused on three separate sections of management reporting.
Quantitative methods were used to collect the data for the study in order to map and develop the current situation of management reporting in the case company. The data was acquired using a standardized questionnaire the distribution of which was carried out as a complete enumeration at the turn on November and December 2019. The support requests registered by customers in the Lemonsoft ERP system during 2019 were utilized in the data collection to support the customer survey.
The framework of the study focused on management reporting, from which purchases, sales and finances were separated into different themes. Among the targets to be developed for these themes, the development needs for the filters, layout and data fields of the existing reports were differentiated. The method of data analysis was cross-tabulation, which aimed to find the strengths of the current reporting as well as areas for development.
The interpretation of the data revealed that most customers who had responded to the survey were generally satisfied with the current coverage of management reporting. Based on the interpretation, it was concluded that many elements of the current reporting should be transferred to the Power BI report built during the thesis process. In terms of percentage, most of the development needs recorded by the customers were addressed to the report filters and layout which were developed to improve the coverage of the content of the new reporting model compared to the previous reporting.
Tutkimuksen aineistonkeruussa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä, joilla tähdättiin johdon raportoinnin nykytilanteen kartoittamiseen ja kehittämiseen kohdeyrityksessä. Aineisto hankittiin vakioidulla kyselylomakkeella, jonka jakelu toteutettiin kokonaistutkimuksena vuoden 2019 marraskuun ja joulukuun vaihteessa. Asiakaskyselyn tukena hyödynnettiin Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmän vuoden 2019 aikana keräämää dataa asiakkaiden kirjaamista aiheeseen liittyvistä tukipyynnöistä.
Tutkimuksen viitekehys kohdistui johdon raportointiin, joista teemoiksi eriytettiin ostot, myynnit sekä talous. Näiden teemojen kehitettävistä kohteista eriytettiin nykyisten raporttien rajauksiin, ulkoasuun sekä tietokenttiin kohdistuvat kehitystarpeet. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia, jolla pyrittiin löytämään nykyisen raportoinnin vahvuudet sekä kehityskohteet.
Aineiston tulkinnassa selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista on kokonaisuutena tyytyväinen johdon raportoinnin nykyiseen kattavuuteen. Tämän pohjalta pääteltiin, että samoja elementtejä kannattaa siirtää myös työn aikana rakennettavaan Power BI -raporttiin. Prosentuaalisesti eniten asiakkaiden kirjaamia kehitystarpeita kohdistui raporttien rajauksiin sekä ulkoasuun, joita kehittämällä pyrittiin parantamaan uuden raportointimallin sisällön kattavuutta aiempaan raportointiin nähden.
Quantitative methods were used to collect the data for the study in order to map and develop the current situation of management reporting in the case company. The data was acquired using a standardized questionnaire the distribution of which was carried out as a complete enumeration at the turn on November and December 2019. The support requests registered by customers in the Lemonsoft ERP system during 2019 were utilized in the data collection to support the customer survey.
The framework of the study focused on management reporting, from which purchases, sales and finances were separated into different themes. Among the targets to be developed for these themes, the development needs for the filters, layout and data fields of the existing reports were differentiated. The method of data analysis was cross-tabulation, which aimed to find the strengths of the current reporting as well as areas for development.
The interpretation of the data revealed that most customers who had responded to the survey were generally satisfied with the current coverage of management reporting. Based on the interpretation, it was concluded that many elements of the current reporting should be transferred to the Power BI report built during the thesis process. In terms of percentage, most of the development needs recorded by the customers were addressed to the report filters and layout which were developed to improve the coverage of the content of the new reporting model compared to the previous reporting.