Z-sukupolven sitoutuminen vähittäiskaupan alalla, Case: Bik Bok
Heinonen, Essi (2020)
Heinonen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Z-sukupolven motivaatio- ja sitoutuneisuustekijöitä muodin vähittäiskaupan alalla. Toimeksiantajana toimi muodin vähittäiskaupan alan yritys Bik Bok. Tutkimuskysymykset liittyivät motivaatioon ja sitoutumista edistäviin tekijöihin. Teoreettinen viitekehys muodostui sukupolvien työelämän tutkimuksista, motivaatiosta, sitoutumisesta ja johtamismalleista.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina tammi-helmikuussa 2020. Tutkimuksen näyte koostui kolmesta Z-sukupolven myymäläpäälliköstä ja neljästä myyjästä. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Laadullisen aineiston analyysin perusteella Z-sukupolven motivaatiota vahvistavia tekijöitä olivat mm. monipuoliset työpäivät, asiakaskohtaamiset, työyhteisö, vastuu sekä palkitseminen. Motivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat työmäärän ja käytettävissä olevien työtuntien epätasapaino sekä epäselvä viestintä, rakentavan palautteen vähäinen määrä, myymäläpäälliköiden esimiesten vähäinen läsnäolo sekä myyjien palkka. Mielekäs työ ja työilmapiiri sekä työyhteisö olivat sitoutumiseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Negatiivisesti sitoutumiseen vaikuttaviksi nähtiin alan luonne, palkka ja vähäiset kehittymis- ja etenemismahdollisuudet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Z-sukupolven motivaatio- ja sitoutuneisuustekijät eivät eroa merkittävästi muista sukupolvista. Huomio tulisi kiinnittää Z-sukupolven motivaatio- sitoutuneisuustekijöiden vahvistamisessa johtamismalleihin, jotka tukevat työntekijöiden roolia, työn hallintaa, yhteyttä esimieheen ja kollegoihin, merkityksellisyyttä ja työntekijöiden osaamisen huomiointia.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina tammi-helmikuussa 2020. Tutkimuksen näyte koostui kolmesta Z-sukupolven myymäläpäälliköstä ja neljästä myyjästä. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Laadullisen aineiston analyysin perusteella Z-sukupolven motivaatiota vahvistavia tekijöitä olivat mm. monipuoliset työpäivät, asiakaskohtaamiset, työyhteisö, vastuu sekä palkitseminen. Motivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat työmäärän ja käytettävissä olevien työtuntien epätasapaino sekä epäselvä viestintä, rakentavan palautteen vähäinen määrä, myymäläpäälliköiden esimiesten vähäinen läsnäolo sekä myyjien palkka. Mielekäs työ ja työilmapiiri sekä työyhteisö olivat sitoutumiseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Negatiivisesti sitoutumiseen vaikuttaviksi nähtiin alan luonne, palkka ja vähäiset kehittymis- ja etenemismahdollisuudet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Z-sukupolven motivaatio- ja sitoutuneisuustekijät eivät eroa merkittävästi muista sukupolvista. Huomio tulisi kiinnittää Z-sukupolven motivaatio- sitoutuneisuustekijöiden vahvistamisessa johtamismalleihin, jotka tukevat työntekijöiden roolia, työn hallintaa, yhteyttä esimieheen ja kollegoihin, merkityksellisyyttä ja työntekijöiden osaamisen huomiointia.