Potentiaalisten rekrytointikanavien löytäminen ja työpaikkailmoitusten houkuttelevuuden parantaminen Scandicin rekrytointiprosessissa
Varla, Terhi; Rinta-Harri, Katri (2020)
Varla, Terhi
Rinta-Harri, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517329
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Scandic Hotelsille vuosina 2019-2020 ja sen tavoitteena oli tutkia mistä rekrytointikanavista Scandicilla olisi mahdollisuus tavoittaa enemmän potentiaalisia kandidaatteja ja millaiset työpaikkailmoitukset houkuttelevat kandidaatteja hakemaan Scandicin työtehtäviä. Työn tarkoituksena on antaa Scandicille hyödyllistä tietoa tulevaisuuden rekrytointeihin ja valintaprosesseihin. Työssä otettiin huomioon, mitä arvoja Scandicin ideaalikandidaatin tulisi edustaa.
Työ sisältää kaksi osaa, tietoperustan ja empiirisen osan. Tietoperustan aineiston keräämiseen käytettiin Scandicin yhteyshenkilömme haastattelua, aihetta käsitteleviä tutkimuksia, artikkeleita sekä muuta kirjallisuutta. Tietoperustan alussa käydään läpi rekrytoinnin trendejä. Tämän jälkeen keskitytään kandidaattien odotuksien tunnistamiseen ja siihen, millainen on hyvä työpaikkailmoitus ja mitkä asiat houkuttelevat kandidaatteja. Tässä osassa tarkastellaan myös työtehtävään ja vaatimuksiin liittyviä tietoja sekä organisaation, etujen ja palkan merkitystä työpaikan valinnassa. Tämän jälkeen keskitytään rekrytointikanaviin. Työssä käsitellään erityisesti sähköistä rekrytointia ja sosiaalisen median roolia rekrytoinnissa. Myös työnantajamielikuvan vaikutuksia työnhaussa ja tekoälyn hyödyntämistä kandidaattien valinnassa käsitellään.
Empiirinen osa sisältää kyselytutkimuksen tulokset sekä pohdintaamme tutkimustuloksiin perustuen. Tutkimus on toteutettu laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena ja vastausten keruu tapahtui Webropol-alustaa käyttäen. Kysely lähetettiin 132 kandidaatille, jotka olivat viime kuukausina hakeneet Scandic Hotelsin operatiivisiin tehtäviin. Saimme vastauksia yhteensä 33 kandidaatilta.
Tutkimustuloksista selvisi, että kandidaatit haluaisivat löytää työpaikkailmoituksia mieluiten yrityksen omilta sivuilta, Mol.fi:sta sekä Duunitorista. Sosiaalisen median kanavista eniten suosiota saivat Facebook, LinkedIn ja Instagram. Muista kanavista esiin nousi sähköposti. Scandicin työpaikkailmoituksen sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi tiimistä ja tavoitteista toivottiin enemmän tietoa. Vastaajat myös suosivat tekstinä esitettyä työpaikkailmoitusta, mutta myös esimerkiksi kuva ja video herättivät kiinnostusta. Tekoälyn käyttöön rekrytointiprosessissa kandidaatit suhtautuivat varauksella. Työpaikkailmoitus saattoi vaikuttaa joidenkin hakijoiden työnantajamielikuvaan positiivisesti.
Tutkimustuloksiin ja tietoperustaan nojaten Scandicin olisi suositeltavaa kokeilla tekoälyä, hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia rekrytoinnissa laajemmin, käyttää videoita rekrytointi-ilmoitusten tukena sekä tarkastella työpaikkailmoituksen sisältöä uudelleen. Myös hakijoiden työnhakustrategioita olisi syytä tunnistaa ja tehdä yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
Työ sisältää kaksi osaa, tietoperustan ja empiirisen osan. Tietoperustan aineiston keräämiseen käytettiin Scandicin yhteyshenkilömme haastattelua, aihetta käsitteleviä tutkimuksia, artikkeleita sekä muuta kirjallisuutta. Tietoperustan alussa käydään läpi rekrytoinnin trendejä. Tämän jälkeen keskitytään kandidaattien odotuksien tunnistamiseen ja siihen, millainen on hyvä työpaikkailmoitus ja mitkä asiat houkuttelevat kandidaatteja. Tässä osassa tarkastellaan myös työtehtävään ja vaatimuksiin liittyviä tietoja sekä organisaation, etujen ja palkan merkitystä työpaikan valinnassa. Tämän jälkeen keskitytään rekrytointikanaviin. Työssä käsitellään erityisesti sähköistä rekrytointia ja sosiaalisen median roolia rekrytoinnissa. Myös työnantajamielikuvan vaikutuksia työnhaussa ja tekoälyn hyödyntämistä kandidaattien valinnassa käsitellään.
Empiirinen osa sisältää kyselytutkimuksen tulokset sekä pohdintaamme tutkimustuloksiin perustuen. Tutkimus on toteutettu laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena ja vastausten keruu tapahtui Webropol-alustaa käyttäen. Kysely lähetettiin 132 kandidaatille, jotka olivat viime kuukausina hakeneet Scandic Hotelsin operatiivisiin tehtäviin. Saimme vastauksia yhteensä 33 kandidaatilta.
Tutkimustuloksista selvisi, että kandidaatit haluaisivat löytää työpaikkailmoituksia mieluiten yrityksen omilta sivuilta, Mol.fi:sta sekä Duunitorista. Sosiaalisen median kanavista eniten suosiota saivat Facebook, LinkedIn ja Instagram. Muista kanavista esiin nousi sähköposti. Scandicin työpaikkailmoituksen sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi tiimistä ja tavoitteista toivottiin enemmän tietoa. Vastaajat myös suosivat tekstinä esitettyä työpaikkailmoitusta, mutta myös esimerkiksi kuva ja video herättivät kiinnostusta. Tekoälyn käyttöön rekrytointiprosessissa kandidaatit suhtautuivat varauksella. Työpaikkailmoitus saattoi vaikuttaa joidenkin hakijoiden työnantajamielikuvaan positiivisesti.
Tutkimustuloksiin ja tietoperustaan nojaten Scandicin olisi suositeltavaa kokeilla tekoälyä, hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia rekrytoinnissa laajemmin, käyttää videoita rekrytointi-ilmoitusten tukena sekä tarkastella työpaikkailmoituksen sisältöä uudelleen. Myös hakijoiden työnhakustrategioita olisi syytä tunnistaa ja tehdä yhteistyötä oppilaitosten kanssa.