Yöllisen autokohtauksen valaisu : Auton sisä- ja ulkotilan valaisu yökohtauksessa
Partinen, Juha-Matti (2020)
Partinen, Juha-Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517305
Tiivistelmä
Tässä osin toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia tekniikoita ja keinoja autokohtauksen valaisuun. Työ koostuu tästä kirjallisesta osasta ja teososasta Takaisin Gracelandiin (ohj. Sakari Sankkinen). Tutkimusmenetelmäni perustuu havainnoinnille ja kuva-analyyseille. Olen pyrkinyt jakamaan erilaiset autokohtauksen valaisuun liittyvät tekniikat omiin lukuihinsa, vaikkakin näitä tekniikoita saatetaan yhdistellä ja käyttää samanaikaisesti. Alussa kerrotaan valaisusta yleisesti, valon ominaisuuksista sekä valaisutyyleistä. Lisäksi kerrotaan, minkälainen valaisu on huonoa ja miksi valolla pitää olla motiivi.
Myöhemmin keskitytään enemmän juurikin valaisuun autokohtauksissa. Käydään läpi eri tasoisia tekniikoita ja niiden hyviä sekä huonoja puolia. Autokohtauksen voi toteuttaa monella tapaa, ja valaisu on vain yksi tekijä sen suunnittelussa. Erilaiset valaisutekniikat saattavat kuitenkin mahdollistaa aivan uudenlaisen lähestymisen autokohtausten kuvaamiseen. Aluksi käsitellään vanhanaikaista taustaprojisointitekniikkaa ja loppupuolella esitellään uudempaa huipputekniikkaa amerikkalaisilta elokuvamarkkinoilta. Useissa näistä tekotavoista yhdistellään eri tekniikoiden parhaita puolia. Vanhemmat tekniikat eivät kuitenkaan ole täysin hävinneet käytöstä, vaan niitä hyödynnetään niille sopivissa paikoissa.
Loppupuolella pohditaan, miksi jokin valaisutekniikka sopii tiettyihin tuotantoihin ja miksi toiset vaativat erilaista lähestymistapaa. Syitä voi olla monia, budjetti saattaa rajoittaa tekemistä, joka usein varmasti koituukin haasteeksi, mutta syynä voi olla myös tunnelman luominen tai kokeilunhaluinen tekninen ryhmä, joka haluaa saavuttaa parhaan mahdollisen tuloksen valitsemallaan tekniikalla. Työssä viitataan myös muutamaan kirjoittajan tekemään autokohtaukseen.
Myöhemmin keskitytään enemmän juurikin valaisuun autokohtauksissa. Käydään läpi eri tasoisia tekniikoita ja niiden hyviä sekä huonoja puolia. Autokohtauksen voi toteuttaa monella tapaa, ja valaisu on vain yksi tekijä sen suunnittelussa. Erilaiset valaisutekniikat saattavat kuitenkin mahdollistaa aivan uudenlaisen lähestymisen autokohtausten kuvaamiseen. Aluksi käsitellään vanhanaikaista taustaprojisointitekniikkaa ja loppupuolella esitellään uudempaa huipputekniikkaa amerikkalaisilta elokuvamarkkinoilta. Useissa näistä tekotavoista yhdistellään eri tekniikoiden parhaita puolia. Vanhemmat tekniikat eivät kuitenkaan ole täysin hävinneet käytöstä, vaan niitä hyödynnetään niille sopivissa paikoissa.
Loppupuolella pohditaan, miksi jokin valaisutekniikka sopii tiettyihin tuotantoihin ja miksi toiset vaativat erilaista lähestymistapaa. Syitä voi olla monia, budjetti saattaa rajoittaa tekemistä, joka usein varmasti koituukin haasteeksi, mutta syynä voi olla myös tunnelman luominen tai kokeilunhaluinen tekninen ryhmä, joka haluaa saavuttaa parhaan mahdollisen tuloksen valitsemallaan tekniikalla. Työssä viitataan myös muutamaan kirjoittajan tekemään autokohtaukseen.