Adafruit Circuit Playground Express - Langaton yhteys ja tiedonsiirto
Oksanen, Ari (2020)
Oksanen, Ari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa ekosysteemi IoT-laitteen ja mo-biililaitteen välisen langattoman yhteyden, tiedonsiirron sekä laitteen oh-jauksen tarpeisiin. Työssä tutkitaan mahdollisuuksia toteuttaa mobiiliso-vellus, jolla voidaan ohjata Adafruit Circuit Playground -kehitysalustan sensoreita Bluetooth-yhteyden kautta. Kehitysalustalta on myös tarkoituk-sena saada siirrettyä sensoreiden tuottamaa dataa sovellukseen. Tutki-mustyön tuloksena tuotetaan ohjeistus vastaavan systeemin rakenta-miseksi.
Ekosysteemi tulee koostumaan Adafruit Circuit Playground -kehitysalustasta, Adafruit Bluefruit LE UART Friend -Bluetooth-moduulista ja Android-sovelluksesta. Kehitysalustan ohjelmointi toteutetaan Arduino-kielellä ja Android-sovelluksen kehittämiseen käytetään joko Microsoft Xamarin- tai Android Studio-ohjelmistokehystä. Järjestelmä testataan Android-puhelimella.
Systeemin toteutus onnistui suunnitelman mukaisesti. Adafruit Play-ground Express -kehitysalustan ja mobiililaitteen välinen yhteys saatiin toimimaan langattomasti. Keskeiset tutkimusongelmat saatiin näin ollen ratkaistua. The purpose of this thesis is to implement an ecosystem for the wireless connection, data transfer and device control between the IoT device and the mobile device. The work explores the possibilities of implementing a mobile application that can control the sensors of the Adafruit Circuit Playground development platform via Bluetooth. The development plat-form is also intended to transfer the data generated by the sensors to the application. As a result of the research, instructions for building a corre-sponding system are produced.
The ecosystem will be made up of the Adafruit Circuit Playground, Ada-fruit Bluefruit LE UART Friend, and the Android app. The framing plat-form is programmed in Arduino, and the Microsoft Xamarin or Android Studio software framework is used to develop the Android application. The system is tested using Android mobile phone.
The implementation of the system according to plan was successful. The wireless connection between Adafruit Playground Express development board and the mobile device is working wirelessly, hence the main re-search questions have been answered.
Ekosysteemi tulee koostumaan Adafruit Circuit Playground -kehitysalustasta, Adafruit Bluefruit LE UART Friend -Bluetooth-moduulista ja Android-sovelluksesta. Kehitysalustan ohjelmointi toteutetaan Arduino-kielellä ja Android-sovelluksen kehittämiseen käytetään joko Microsoft Xamarin- tai Android Studio-ohjelmistokehystä. Järjestelmä testataan Android-puhelimella.
Systeemin toteutus onnistui suunnitelman mukaisesti. Adafruit Play-ground Express -kehitysalustan ja mobiililaitteen välinen yhteys saatiin toimimaan langattomasti. Keskeiset tutkimusongelmat saatiin näin ollen ratkaistua.
The ecosystem will be made up of the Adafruit Circuit Playground, Ada-fruit Bluefruit LE UART Friend, and the Android app. The framing plat-form is programmed in Arduino, and the Microsoft Xamarin or Android Studio software framework is used to develop the Android application. The system is tested using Android mobile phone.
The implementation of the system according to plan was successful. The wireless connection between Adafruit Playground Express development board and the mobile device is working wirelessly, hence the main re-search questions have been answered.