Markkinointisuunnitelma Taksipalvelu K. Lesonen Oy:lle
Björkman, Tomi (2020)
Björkman, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Oulussa toimivalle Taksipalvelu K. Lesonen Oy:lle. Yritys on kasvattanut taksien määrää taksiliikenteen vapauduttua kilpailulle, minkä seurauksena syntyi tarve markkinointisuunnitelman tekemiselle. Kohdeyritys on markkinoinut itseään suhteellisen paljon, mutta ongelmana on ollut markkinoinnin suunnittelun puute. Tämän vuoksi markkinointitoimenpiteet ovat olleet yksittäisiä, eivätkä ne ole muodostaneet toisiaan tukevaa kokonaisuutta. Opinnäytetyönä tehdyn markkinointisuunnitelman tavoitteena oli antaa yritykselle keinoja parantaa tunnettuuttaan sekä lisätä heiltä tilattujen taksikyytien määrää. Markkinointisuunnitelman pohjalta tehtyjen toimenpiteiden avulla yrityksen tavoitteena on kasvattaa Facebookin tykkääjämäärää 3000 tykkääjään sekä kasvattaa taksien tilausmäärää keskimäärin 10 tilaukseen päivässä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin hakemalla teoriatietoa kirjallisista lähteistä, pääasiassa oppikirjoina käytetyistä teoksista. Sen lisäksi tietoperustan rakentamisessa hyödynnettiin Philip Kotlerin teoksia. Lisäksi tietoperustaa varten kerättiin tietoa Internetistä. Kilpailija-analyysiä varten tietoa haettiin kilpailijoiden verkkosivuilta sekä Facebook-sivuilta.
Markkinointisuunnitelmassa lähdetään liikkeelle lähtökohta-analyyseistä. Aluksi työssä toteutettiin yritysanalyysi. Mikroympäristöä analysoitiin markkina-, asiakas- ja kilpailija-analyysin avulla. Asiakas-analyysissä käytiin läpi eri asiakassegmentit. Analyysien lisäksi kuvattiin asiakkaan ostoprosessia. Makroympäristön vaikutus yrityksen toimintaan käsiteltiin Pestel-analyysin avulla. Yritysanalyysi, mikroympäristön tekijät ja makroympäristön vaikutus yrityksen toimintaan koottiin yhteen SWOT-analyysissä. Lähtökohta-analyysien jälkeen markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja 4P-mallin mukaisesti, johon on lisätty henkilöstö ja asiakaspalvelu. Markkinointiviestintä käsiteltiin omassa luvussaan, sillä se oli tavoitteen saavuttamisen kannalta tärkein kilpailukeino ja tehtävien toimenpiteiden kohde. Kilpailukeinojen jälkeen markkinointisuunnitelmassa määriteltiin käytännön toimet, joiden avulla yritys voi luoda toimivan markkinointiviestinnän kokonaisuuden. Tehtävien toimenpiteiden suunnittelua ohjasi yrityksen asettama markkinointibudjetti. Lopuksi opinnäytetyön Pohdinta-osiossa arvioidaan työn etenemistä ja sen onnistumista.
Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin hakemalla teoriatietoa kirjallisista lähteistä, pääasiassa oppikirjoina käytetyistä teoksista. Sen lisäksi tietoperustan rakentamisessa hyödynnettiin Philip Kotlerin teoksia. Lisäksi tietoperustaa varten kerättiin tietoa Internetistä. Kilpailija-analyysiä varten tietoa haettiin kilpailijoiden verkkosivuilta sekä Facebook-sivuilta.
Markkinointisuunnitelmassa lähdetään liikkeelle lähtökohta-analyyseistä. Aluksi työssä toteutettiin yritysanalyysi. Mikroympäristöä analysoitiin markkina-, asiakas- ja kilpailija-analyysin avulla. Asiakas-analyysissä käytiin läpi eri asiakassegmentit. Analyysien lisäksi kuvattiin asiakkaan ostoprosessia. Makroympäristön vaikutus yrityksen toimintaan käsiteltiin Pestel-analyysin avulla. Yritysanalyysi, mikroympäristön tekijät ja makroympäristön vaikutus yrityksen toimintaan koottiin yhteen SWOT-analyysissä. Lähtökohta-analyysien jälkeen markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja 4P-mallin mukaisesti, johon on lisätty henkilöstö ja asiakaspalvelu. Markkinointiviestintä käsiteltiin omassa luvussaan, sillä se oli tavoitteen saavuttamisen kannalta tärkein kilpailukeino ja tehtävien toimenpiteiden kohde. Kilpailukeinojen jälkeen markkinointisuunnitelmassa määriteltiin käytännön toimet, joiden avulla yritys voi luoda toimivan markkinointiviestinnän kokonaisuuden. Tehtävien toimenpiteiden suunnittelua ohjasi yrityksen asettama markkinointibudjetti. Lopuksi opinnäytetyön Pohdinta-osiossa arvioidaan työn etenemistä ja sen onnistumista.