Vuorovaikutusprojekti Ulkometsän päiväkodille
Korhonen, Noora; Raappana, Aino (2020)
Korhonen, Noora
Raappana, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316583
Tiivistelmä
Tämän vuorovaikutusprojektin tarkoituksena oli edistää vuorovaikutussuhteita Ulkometsän päiväkodissa interventioiden kautta. Työn tilaajana oli Kokkolan varhaiskasvatus, Ulkometsän päiväkoti. Vuorovaikutusprojektilla kehitettiin Vesimyyrät-ryhmän pienryhmän toimintaa vuorovaikutussuhteita ja sosiaalisia taitoja edistävästi. Tavoitteenamme oli myös kehittää lasten tunnetaitoja ja käsitellä lasten kanssa kiusaamista. Vuorovaikutusprojektin tarkoitus muodostui päiväkodin tarpeesta toteuttaa lapsiryhmälle interventioita draamatyöskentelyä hyödyntäen. Interventioissa toteutettiin erilaisia draamatyöskentelyn muotoja, kuten roolileikkejä, hyödyntäen lapselle luontaisia tapoja oppia.
Vuorovaikutusprojekti toteutettiin Ulkometsän päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen suunnitelman (KISU:n) mukaisesti Vesimyyrät-ryhmän pienryhmälle. Vuorovaikutusprojektin päätehtävät olivat kuusi interventiota, jotka olivat tutustumiskerta, kiusaamisen käsittely, tunteiden käsittely, draamaleikki, leikkiä liikkuen ja roolit ja näistä interventioista tuotettu materiaalikansio, joka lähetettiin päiväkodin henkilökunnalle. Eri interventioiden kautta käsiteltiin eri teemoja kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen suunnitelmaa (KISU) ja lapselle luontaisia oppimistapoja hyödyntäen. Keskeistä tietoperustaa projektissamme olivat draamakasvatus, varhaiskasvatus ja vuorovaikutustaidot varhaiskasvatuksessa ja lapselle luontaiset tavat oppia, jotka sisältyvät varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Lapsille luontaisia tapoja oppia ovat vapaaehtoinen ja ohjattu leikkiminen ja pelaaminen, liikkuminen, tutkiminen, ilmaiseminen, opetteleminen, kokeminen, osallistuminen ja toimiminen.
Vuorovaikutusprojektimme onnistui hyvin ja pääsimme lapsiryhmälle asettamiimme tavoitteisiin. Vuorovaikutusprojektissa meille opiskelijoille asettamamme tavoitteet ylittyivät reilusti. Opimme projektin suunnittelemista, toteuttamista, kehittämistä, arviointia, raportointia ja johtamista. Opimme menetelmiä lapsiryhmän ohjaukseen ja kiusaamisen ja tunnetaitojen käsittelemiseen varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa.
Vuorovaikutusprojekti toteutettiin Ulkometsän päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen suunnitelman (KISU:n) mukaisesti Vesimyyrät-ryhmän pienryhmälle. Vuorovaikutusprojektin päätehtävät olivat kuusi interventiota, jotka olivat tutustumiskerta, kiusaamisen käsittely, tunteiden käsittely, draamaleikki, leikkiä liikkuen ja roolit ja näistä interventioista tuotettu materiaalikansio, joka lähetettiin päiväkodin henkilökunnalle. Eri interventioiden kautta käsiteltiin eri teemoja kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen suunnitelmaa (KISU) ja lapselle luontaisia oppimistapoja hyödyntäen. Keskeistä tietoperustaa projektissamme olivat draamakasvatus, varhaiskasvatus ja vuorovaikutustaidot varhaiskasvatuksessa ja lapselle luontaiset tavat oppia, jotka sisältyvät varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Lapsille luontaisia tapoja oppia ovat vapaaehtoinen ja ohjattu leikkiminen ja pelaaminen, liikkuminen, tutkiminen, ilmaiseminen, opetteleminen, kokeminen, osallistuminen ja toimiminen.
Vuorovaikutusprojektimme onnistui hyvin ja pääsimme lapsiryhmälle asettamiimme tavoitteisiin. Vuorovaikutusprojektissa meille opiskelijoille asettamamme tavoitteet ylittyivät reilusti. Opimme projektin suunnittelemista, toteuttamista, kehittämistä, arviointia, raportointia ja johtamista. Opimme menetelmiä lapsiryhmän ohjaukseen ja kiusaamisen ja tunnetaitojen käsittelemiseen varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa.