Saavutettavuusdirektiivin asettamat velvoitteet julkishallinnon verkkopalveluille
Toiva, Katariina (2020)
Toiva, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivin ja sen Suomessa täytäntöönpanevan digipalvelulain asettamiin velvoitteisiin julkisen hallinnon verkkosivustoille. Lisäksi työssä tarkasteltiin saavutettavuusvaatimusten toteutumista ja saavutettavuuskanteluiden ja -selvityspyyntöjen nykytilannetta lain siirtymävaiheessa, kun vasta osa julkisen hallinnon digitaalisista palveluista on lain vaatimusten piirissä.
Opinnäytetyön aihepiiriä tarkasteltiin lainopillisesta näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa selvitettiin säädösmateriaalia ja virallislähteitä hyödyntäen, mitä velvoitteita saavutettavuusdirektiivissä ja digipalvelulaissa on säädetty palveluntarjoajalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin saavutettavuuden taustaa, digitaalista asiakaskokemusta ja luotiin yleiskatsaus julkisen hallinnon digitalisaatioon.
Julkisen hallinnon digitaalisten palvelujen tietosisältöjen tulee olla havaittavia, hallittavia, ymmärrettäviä ja toimintavarmoja saavutettavuusvaatimusten mukaisesti. Vaatimukset perustuvat kansainväliseen tekniseen WCAG 2.1 -ohjeistukseen. Opinnäytetyössä todettiin, että saavutettavuusvaatimukset ovat lainsäädännön asettama minimitaso verkkosivujen saavutettavuudelle, eivätkä ne yksinään riitä täyttämään kaikkia saavutettavuuden tavoitteita.
Työn empiriaosuudessa haastateltiin Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuuden valvonnan yksikön viranomaista. Haastattelussa tuli esille, että digipalvelulaki on monille palvelun käyttäjille vieras ja heillä on epäselvyyttä siitä, mitkä asiat kuuluvat saavutettavuuden piiriin. Yleisnäkymä saavutettavuusvaatimusten toteutumisen osalta on opinnäytetyön kirjoittamisen hetkellä vielä avoin. Valvontaviranomainen tulee jatkossa valvomaan saavutettavuusvaatimusten toteutumista systemaattisesti. The purpose of this thesis was to become acquainted with the obligations imposed by the European Union Accessibility Directive, and its Digital Services Act in Finland for public administration websites. In addition, the work examined the implementation of accessibility requirements, along with the current situation of accessibility complaints and inquiries in the transition phase of the law, when only some of the current digital services of public administration are covered by the requirements of the law.
The topic of the thesis was examined from a legal perspective. In the theoretical part of the thesis, the obligations imposed on the service provider in the Accessibility Directive and the Digital Services Act were clarified using the regulatory material and official sources. In addition, the thesis addressed the background of accessibility, and the digital customer experience, and created an overview of the digitalisation of public administration.
The information content of digital public administration services must be perceptible, manageable, comprehensible and reliable in accordance with accessibility requirements. The requirements are based on the international technical guidelines WCAG 2.1. It is stated in the thesis that accessibility requirements are the minimum level set by legislation for the accessibility of websites, and they alone are not enough to meet all accessibility objectives.
In the empirical part of the work, the authority of the accessibility control unit of the Southern Finland Regional State Administrative Agency was interviewed. The inter-view revealed that the Digital Services Act is unfamiliar to many service users, and they have uncertainty about which issues fall within the scope of accessibility. The general overview regarding the fulfilment of accessibility requirements is still open at the time of writing this thesis. The supervisory authority will systematically monitor the fulfilment of accessibility requirements.
Opinnäytetyön aihepiiriä tarkasteltiin lainopillisesta näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa selvitettiin säädösmateriaalia ja virallislähteitä hyödyntäen, mitä velvoitteita saavutettavuusdirektiivissä ja digipalvelulaissa on säädetty palveluntarjoajalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin saavutettavuuden taustaa, digitaalista asiakaskokemusta ja luotiin yleiskatsaus julkisen hallinnon digitalisaatioon.
Julkisen hallinnon digitaalisten palvelujen tietosisältöjen tulee olla havaittavia, hallittavia, ymmärrettäviä ja toimintavarmoja saavutettavuusvaatimusten mukaisesti. Vaatimukset perustuvat kansainväliseen tekniseen WCAG 2.1 -ohjeistukseen. Opinnäytetyössä todettiin, että saavutettavuusvaatimukset ovat lainsäädännön asettama minimitaso verkkosivujen saavutettavuudelle, eivätkä ne yksinään riitä täyttämään kaikkia saavutettavuuden tavoitteita.
Työn empiriaosuudessa haastateltiin Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuuden valvonnan yksikön viranomaista. Haastattelussa tuli esille, että digipalvelulaki on monille palvelun käyttäjille vieras ja heillä on epäselvyyttä siitä, mitkä asiat kuuluvat saavutettavuuden piiriin. Yleisnäkymä saavutettavuusvaatimusten toteutumisen osalta on opinnäytetyön kirjoittamisen hetkellä vielä avoin. Valvontaviranomainen tulee jatkossa valvomaan saavutettavuusvaatimusten toteutumista systemaattisesti.
The topic of the thesis was examined from a legal perspective. In the theoretical part of the thesis, the obligations imposed on the service provider in the Accessibility Directive and the Digital Services Act were clarified using the regulatory material and official sources. In addition, the thesis addressed the background of accessibility, and the digital customer experience, and created an overview of the digitalisation of public administration.
The information content of digital public administration services must be perceptible, manageable, comprehensible and reliable in accordance with accessibility requirements. The requirements are based on the international technical guidelines WCAG 2.1. It is stated in the thesis that accessibility requirements are the minimum level set by legislation for the accessibility of websites, and they alone are not enough to meet all accessibility objectives.
In the empirical part of the work, the authority of the accessibility control unit of the Southern Finland Regional State Administrative Agency was interviewed. The inter-view revealed that the Digital Services Act is unfamiliar to many service users, and they have uncertainty about which issues fall within the scope of accessibility. The general overview regarding the fulfilment of accessibility requirements is still open at the time of writing this thesis. The supervisory authority will systematically monitor the fulfilment of accessibility requirements.