Innostutaan ilmiöistä! : ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Laamanen, Lilli (2020)
Laamanen, Lilli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115980
Tiivistelmä
Tämän portfolio-muotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa ja materiaalia varhaiskasvatuksen käytäntöön ilmiöpohjaisen oppimisen suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Opinnäytetyö koottiin sähköisesti Wordpress-alustalle. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Portfoliossa on teoriaosuus, jossa tarkastellaan ilmiöpohjaista oppimista varhaiskasvatuksessa suhteessa valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen ja lasten osallisuuteen. Lisäksi portfoliossa on kolmen varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelu ilmiöpohjaisen oppimisen toteuttamisen valmiuksiin ja näkemyksiin liittyen. Portfolioon kuuluu kehittämistehtävänä työpajatyöskentely ilmiöpohjaisesta oppimisesta ja lomake lasten itsearvioinnin tueksi.
Ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksessa on melko uusi teema, joka nousee vuoden 2018 valtakunnallisista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joissa korostetaan lapsen osallisuutta ja toimijuutta. Tutkimusta nimenomaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta on tehty vasta vähän. Varhaiskasvatuksen opettajien teemahaastatteluissa tuli ilmi, että ilmiöpohjainen oppiminen on opettajillekin uusi asia ja näkemykset siitä, mitä ilmiöpohjainen oppiminen käytännössä on, vaihtelivat. Teemahaastatteluissa tuli esiin tarve lisäkoulutukselle ja materiaaleille. Tämän pohjalta järjestettiin työpaja ilmiöpohjaisesta oppimisesta kyseisessä päiväkodissa sekä kehitettiin lasten itsearvioinnin tueksi verkkolomake, jota voidaan käyttää esimerkiksi tabletilla. Osallistujat kokivat työpajatyöskentelyn ajatuksia herättävänä. Lisäksi lasten itsearviointia tukeva verkkolomake koettiin kiinnostavana uutena työvälineenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksessa on kiinnostava teema, josta kuitenkin tarvitaan vielä niin lisätutkimusta kuin laajempaa koulutusta alan ammattilaisille.
Ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksessa on melko uusi teema, joka nousee vuoden 2018 valtakunnallisista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joissa korostetaan lapsen osallisuutta ja toimijuutta. Tutkimusta nimenomaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta on tehty vasta vähän. Varhaiskasvatuksen opettajien teemahaastatteluissa tuli ilmi, että ilmiöpohjainen oppiminen on opettajillekin uusi asia ja näkemykset siitä, mitä ilmiöpohjainen oppiminen käytännössä on, vaihtelivat. Teemahaastatteluissa tuli esiin tarve lisäkoulutukselle ja materiaaleille. Tämän pohjalta järjestettiin työpaja ilmiöpohjaisesta oppimisesta kyseisessä päiväkodissa sekä kehitettiin lasten itsearvioinnin tueksi verkkolomake, jota voidaan käyttää esimerkiksi tabletilla. Osallistujat kokivat työpajatyöskentelyn ajatuksia herättävänä. Lisäksi lasten itsearviointia tukeva verkkolomake koettiin kiinnostavana uutena työvälineenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksessa on kiinnostava teema, josta kuitenkin tarvitaan vielä niin lisätutkimusta kuin laajempaa koulutusta alan ammattilaisille.