Vegaanit ravintoloiden arjessa
Koski, Roosa (2020)
Koski, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yleistynyt veganismi on vaikuttanut ravintoloitsijoiden toimintatapoihin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kuluttajien mielipiteitä ja tyytyväisyyttä ravintoloiden toimintaan, sekä heidän omia syitään vegaaniruokavalion noudattamiseen. Opinnäyteyön tilaajana toimi Tampereen Vegaaniliitto. Toimeksiantaja kiinnostui opinnäytetyön tekijän aiheesta. Heillä ei ollut erityisiä vaatimuksia työn sisältöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahden pääkysymyksen avulla, kuinka yleistynyt vegaanisuus on vaikuttanut ravintoloiden toimintatapoihin ja tarjontaan. Haluttiin selvittää myös, millaisena ravintoloiden edustajat näkevät vegaanisen ruoan tulevaisuuden. Työssä tutkittiin myös kuluttajien tyytyväisyyttä ravintoloiden toimintaan ja syitä vegaaniseen ruokavalioon. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa tulosten analysoinnissa käytettiin apuna sisällönanalyysia. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä, joka analysoitiin Excel- ja Tixel-tilasto-ohjelmien avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että vegaaninen ruokavalio tulee yleistymään entisestään, ja ihmiset tulevat tulevaisuudessa kiinnittämään yhä enemmän huomiota omaan ruokavalioonsa ja ruoan alkuperään. Ilmastonmuutoksella on suuri vaikutus myös ruokatuotantoon. Tuloksista selvisi myös, että ilmastonmuutoksen hallittavuuden takia kuluttajat miettivät ruokavaliotaan entistä tarkemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahden pääkysymyksen avulla, kuinka yleistynyt vegaanisuus on vaikuttanut ravintoloiden toimintatapoihin ja tarjontaan. Haluttiin selvittää myös, millaisena ravintoloiden edustajat näkevät vegaanisen ruoan tulevaisuuden. Työssä tutkittiin myös kuluttajien tyytyväisyyttä ravintoloiden toimintaan ja syitä vegaaniseen ruokavalioon. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa tulosten analysoinnissa käytettiin apuna sisällönanalyysia. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä, joka analysoitiin Excel- ja Tixel-tilasto-ohjelmien avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että vegaaninen ruokavalio tulee yleistymään entisestään, ja ihmiset tulevat tulevaisuudessa kiinnittämään yhä enemmän huomiota omaan ruokavalioonsa ja ruoan alkuperään. Ilmastonmuutoksella on suuri vaikutus myös ruokatuotantoon. Tuloksista selvisi myös, että ilmastonmuutoksen hallittavuuden takia kuluttajat miettivät ruokavaliotaan entistä tarkemmin.