Första responsverksamhet i Finland : kartläggning av utbildning och kompetens i examensarbeten gjorda på yrkeshögskola
Dahlbacka, Jimmy (2020)
Dahlbacka, Jimmy
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115620
Tiivistelmä
Sammandrag:
Syftet med studien var att kartlägga och granska vilken utbildning personer som är aktiva inom första respons verksamheten i Finland behöver samt vilken kompetens de har. Målet var att resultatet kunde användas vid planering av utbildning och övningar för första responspersonal. Arbetet är gjort åt Kronoby avtalsbrandkår och som beställare för arbetet fungerar Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk. Forskningsfrågorna i arbetet var följande: Vilken typ av utbildning behöver personer som är aktiva inom första responsverksamheten? Hurudan kompetens har personer inom första respons verksamheten angående uppgifter de kan få på första responsuppdrag? Som teoretisk referensram för arbetet användes Patricia Benners tänkande utgående från ”Från novis till expert - mästerskap och talang inom omvårdnadsarbete”. Sökorden som användes till att hitta tidigare forskning var ”first response”, ”first responders”, ”voluntary firefighter” och ”prehospital emergency care” i kombination med endera ”education” eller ”competence”. Samma sökord på svenska och finska användes för sökningen av examensarbeten på theseus.fi. Materialet bestod av nio examensarbeten kring utbildning och sex examensarbeten kring kompetens. Studien är en kvalitativ litteraturstudie och materialet analyserades med hjälp an induktiv innehållsanalys. Resultatet kring utbildning visar på att första responspersonal behöver samt önskar mer utbildning överlag. Man kan också konstatera att all utbildning som erbjudits första responspersonal har haft en positiv effekt i och med att deras kunskap har ökat. Tre olika huvuddelar användes vid utbildning av första responspersonal i de studier som analyserades, dessa var: teori, praktiska övningar och simuleringsövningar. Resultatet för kompetens visar att majoriteten av första responspersonalen anser att deras kompetens är tillräcklig för att utföra första responsuppdragen. Däremot anser även majoriteten att det finns rum för förbättring. Förslag till ökad kompetens innefattade mera utbildning och övningar, både teoretiska och praktiska. När det kommer till första responspersonal finns det många styrkor och svagheter i deras kompetenser.
Syftet med studien var att kartlägga och granska vilken utbildning personer som är aktiva inom första respons verksamheten i Finland behöver samt vilken kompetens de har. Målet var att resultatet kunde användas vid planering av utbildning och övningar för första responspersonal. Arbetet är gjort åt Kronoby avtalsbrandkår och som beställare för arbetet fungerar Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk. Forskningsfrågorna i arbetet var följande: Vilken typ av utbildning behöver personer som är aktiva inom första responsverksamheten? Hurudan kompetens har personer inom första respons verksamheten angående uppgifter de kan få på första responsuppdrag? Som teoretisk referensram för arbetet användes Patricia Benners tänkande utgående från ”Från novis till expert - mästerskap och talang inom omvårdnadsarbete”. Sökorden som användes till att hitta tidigare forskning var ”first response”, ”first responders”, ”voluntary firefighter” och ”prehospital emergency care” i kombination med endera ”education” eller ”competence”. Samma sökord på svenska och finska användes för sökningen av examensarbeten på theseus.fi. Materialet bestod av nio examensarbeten kring utbildning och sex examensarbeten kring kompetens. Studien är en kvalitativ litteraturstudie och materialet analyserades med hjälp an induktiv innehållsanalys. Resultatet kring utbildning visar på att första responspersonal behöver samt önskar mer utbildning överlag. Man kan också konstatera att all utbildning som erbjudits första responspersonal har haft en positiv effekt i och med att deras kunskap har ökat. Tre olika huvuddelar användes vid utbildning av första responspersonal i de studier som analyserades, dessa var: teori, praktiska övningar och simuleringsövningar. Resultatet för kompetens visar att majoriteten av första responspersonalen anser att deras kompetens är tillräcklig för att utföra första responsuppdragen. Däremot anser även majoriteten att det finns rum för förbättring. Förslag till ökad kompetens innefattade mera utbildning och övningar, både teoretiska och praktiska. När det kommer till första responspersonal finns det många styrkor och svagheter i deras kompetenser.