Lainanvälityksen tarjoama palvelu
Kivimäki, Satu (2020)
Kivimäki, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mihin lainanvälityspalvelun toiminta perustuu. Selvitys tehtiin laadullisen tutkimuksen avulla ja siinä oli tavoitteena kartoittaa, mistä lainanvertailupalvelussa on kyse, miten palvelu toimii ja ketkä ovat lainanvälityspalvelun käyttäjiä.
Teoreettinen viitekehys muodostui artikkeleista, kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä sekä raporteista, jotka käsittelivät suomalaisten velkaantumista, kulutusluottoihin liittyviä statistiikkoja sekä termistöä ja lainanvälityspalvelua. Tutkimuksellinen osio tehtiin laadullisena tutkimuksena käyttäen hyväksi puolistrukturoituja haastatteluja, joita tehtiin kolme kappaletta. Haastateltavina oli lainanvälityspalvelussa työskenteleviä esimiehiä. Haastatteluiden lisäksi laadullisessa tutkimuksessa kerättiin kolmelle lainanvälityspalveluntarjoajalle annettuaja avoimia asiakaspalautteita, jotta saatiin tietoa siitä, miten asiakkaat olivat kokeneet palvelun.
Teoriaosuus ja laadullinen selvitys loivat yhdessä kattavan kuvan lainanvälityspalvelusta toimialana. Tämän opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia olivat lainanvertailupalvelun tarjoaman palvelun nopeuden ja helppouden ymmärtäminen, lainanhakijan oman taloudellisen tilanteen ymmärtämisen tärkeys lainanhakemisessa sekä asiakkaiden positiiviset kokemukset lainojen vertaamisesta.
Lainanvälityspalvelua ei ole tutkittu vielä paljon, joten mahdollisia jatkotutkimuksia voisi tehdä siitä, miten lainanmyöntäjät kokevat lainanvälityspalvelun, ja siitä miten suomalaiset asennoituvat kulutusluottoon ja lainaamiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostui artikkeleista, kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä sekä raporteista, jotka käsittelivät suomalaisten velkaantumista, kulutusluottoihin liittyviä statistiikkoja sekä termistöä ja lainanvälityspalvelua. Tutkimuksellinen osio tehtiin laadullisena tutkimuksena käyttäen hyväksi puolistrukturoituja haastatteluja, joita tehtiin kolme kappaletta. Haastateltavina oli lainanvälityspalvelussa työskenteleviä esimiehiä. Haastatteluiden lisäksi laadullisessa tutkimuksessa kerättiin kolmelle lainanvälityspalveluntarjoajalle annettuaja avoimia asiakaspalautteita, jotta saatiin tietoa siitä, miten asiakkaat olivat kokeneet palvelun.
Teoriaosuus ja laadullinen selvitys loivat yhdessä kattavan kuvan lainanvälityspalvelusta toimialana. Tämän opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia olivat lainanvertailupalvelun tarjoaman palvelun nopeuden ja helppouden ymmärtäminen, lainanhakijan oman taloudellisen tilanteen ymmärtämisen tärkeys lainanhakemisessa sekä asiakkaiden positiiviset kokemukset lainojen vertaamisesta.
Lainanvälityspalvelua ei ole tutkittu vielä paljon, joten mahdollisia jatkotutkimuksia voisi tehdä siitä, miten lainanmyöntäjät kokevat lainanvälityspalvelun, ja siitä miten suomalaiset asennoituvat kulutusluottoon ja lainaamiseen.