BI-järjestelmät ketterän liiketoimintatiedon hallinnan mahdollistajana kiinteistöjen ylläpidon johtamisessa
Toikkanen, Timo (2020)
Toikkanen, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915174
Tiivistelmä
Datan kasvun myötä liiketoimintatiedon hallinnan merkitys on kasvanut yrityksen kilpailutekijänä. Liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosessia tiedon hankinnasta tallennukseen, analysointiin ja lopulta päätöksentekoon. Digitalisaation ja datan määrän kasvun ohella toimintaympäristöt muuttuvat kompleksisemmiksi, mikä vaatii uudenlaista johtamista, päätöksenteon nopeutta ja liiketoimintatiedon hallinnan ketteryyttä. Tähän tarpeeseen on tullut self-service BI-järjestelmät, joilla liiketoimintatiedon hallinta pystytään viemään mahdollisimman lähelle asiantuntijaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia hyötyjä ketterä liiketoimintatiedon hallinta ja self-service BI-järjestelmä voivat tuottaa kiinteistön ylläpidon johtamisessa. Tutkimuksessa arvioitiin toimeksiantajayrityksen liiketoimintatiedon hallinnan kypsyyttä ja arvioinnin avulla muodostettiin kuva nykytilanteesta, kehitysmahdollisuuksista sekä alaan liittyvistä erityispiirteistä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Colliers International Finland Oy.
Tutkimus toteutettiin laadullisen etnografisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston muodostivat teemahaastattelut, havainnointi sekä muut organisaation dokumentit. Oleellisena osana tutkimuksessa toimi myös liiketoimintatiedon hallinnan kypsyysmali.
Vaikka tiedolla johtamisen merkitys on tunnistettu lähes jokaisessa yrityksessä, ei sen tehokas hyödyntäminen ole itsestään selvyys. Tutkimuksen perusteella kiinteistöjen ylläpidon liiketoimintatiedon hallintaan liittyy erityispiirteitä, jotka sopivat nimenomaan self-service BI-järjestelmän hyödyntämiseen. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi tiedon pirstaloituminen ja siiloutuminen kiinteistön eri osapuolien järjestelmiin, rajanpintojen haastava tai jopa mahdoton hyödynnettävyys sekä kiinteistöjen ja niiden käyttäjien yksilöllisyyden huomioiminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia hyötyjä ketterä liiketoimintatiedon hallinta ja self-service BI-järjestelmä voivat tuottaa kiinteistön ylläpidon johtamisessa. Tutkimuksessa arvioitiin toimeksiantajayrityksen liiketoimintatiedon hallinnan kypsyyttä ja arvioinnin avulla muodostettiin kuva nykytilanteesta, kehitysmahdollisuuksista sekä alaan liittyvistä erityispiirteistä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Colliers International Finland Oy.
Tutkimus toteutettiin laadullisen etnografisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston muodostivat teemahaastattelut, havainnointi sekä muut organisaation dokumentit. Oleellisena osana tutkimuksessa toimi myös liiketoimintatiedon hallinnan kypsyysmali.
Vaikka tiedolla johtamisen merkitys on tunnistettu lähes jokaisessa yrityksessä, ei sen tehokas hyödyntäminen ole itsestään selvyys. Tutkimuksen perusteella kiinteistöjen ylläpidon liiketoimintatiedon hallintaan liittyy erityispiirteitä, jotka sopivat nimenomaan self-service BI-järjestelmän hyödyntämiseen. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi tiedon pirstaloituminen ja siiloutuminen kiinteistön eri osapuolien järjestelmiin, rajanpintojen haastava tai jopa mahdoton hyödynnettävyys sekä kiinteistöjen ja niiden käyttäjien yksilöllisyyden huomioiminen.