Suomalaisten ammattikorkeakoulujen varautuminen opiskelijoiden tekemään plagiointiin
Vertanen, Sara (2020)
Vertanen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää parhaat toimintamallit ennaltaehkäisemään opiskelijoiden tekemää plagiointia. Tarkoituksena oli luoda yleiskuva Suomen ammattikorkeakoulujen nykyisestä tilanteesta ja tutkia, miten sitä voitaisiin parantaa tulevaisuudessa. Työ toteutettiin Suomen ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle.
Työn keskeinen tutkimuskysymys oli, miten ammattikorkeakoulut olivat varautuneet plagiointiin. Kokonaiskuvan laajentamiseksi selvitettiin myös, miten ennaltaehkäisy näkyy kouluissa ja miten opiskelijoita ohjeistetaan, jotta plagiointia ei tapahtuisi. Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, oppaisiin ja lainsäädäntöön. Siinä käsitellään plagiointia terminä, syitä sen taustalla ja kuinka sitä voidaan ehkäistä. Tämän lisäksi tietoperustassa pureudutaan lähdeviittaamisen tärkeyteen ja Suomessa tieteellistä kirjoittamista ohjaaviin tahoihin.
Työssä menetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Havainnointi toteutettiin tutkimalla koulujen julkisia internetsivustoja. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkoston jäsenille.
Työssä huomattiin, että suomalaisten ammattikorkeakoulujen tietoisuus plagioinnista oli kattavaa ja plagiointiin suhtauduttiin realistisesti. Koulut tiedostavat plagiointiin liittyvät ongelmat ja pyrkivät kehittämään omia toimintatapojaan. Opinnäytteen lopputuotteessa pohditaan, mitkä toimintatavat toimivat parhaiten ja missä osa-alueissa on vielä kehitettävää.
Työn keskeinen tutkimuskysymys oli, miten ammattikorkeakoulut olivat varautuneet plagiointiin. Kokonaiskuvan laajentamiseksi selvitettiin myös, miten ennaltaehkäisy näkyy kouluissa ja miten opiskelijoita ohjeistetaan, jotta plagiointia ei tapahtuisi. Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, oppaisiin ja lainsäädäntöön. Siinä käsitellään plagiointia terminä, syitä sen taustalla ja kuinka sitä voidaan ehkäistä. Tämän lisäksi tietoperustassa pureudutaan lähdeviittaamisen tärkeyteen ja Suomessa tieteellistä kirjoittamista ohjaaviin tahoihin.
Työssä menetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Havainnointi toteutettiin tutkimalla koulujen julkisia internetsivustoja. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkoston jäsenille.
Työssä huomattiin, että suomalaisten ammattikorkeakoulujen tietoisuus plagioinnista oli kattavaa ja plagiointiin suhtauduttiin realistisesti. Koulut tiedostavat plagiointiin liittyvät ongelmat ja pyrkivät kehittämään omia toimintatapojaan. Opinnäytteen lopputuotteessa pohditaan, mitkä toimintatavat toimivat parhaiten ja missä osa-alueissa on vielä kehitettävää.