SaaS-liiketoimintamallit MedTech-alalla : Case: Disior Oy
Paakkonen, Markus (2020)
Paakkonen, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915076
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Software as a Service -liiketoimintamallin hyödyntämistä MedTech- eli lääkintäteknologian alalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selventää mikä tai mitkä SaaS-myynti- ja hinnoittelumallit toimivat parhaiten lääkinnällisen kuvantamisohjelmistojen kehittäjien liiketoiminnassa. Toimeksianto tuli Disior Oy:ltä, joka on kyseisellä alalla toimiva startup-yritys.
Tässä tutkimuksessa dokumentointi on tapahtunut yritysten verkkosivuja tutkimalla. Tarkemmin sanottuna tutkimus on aineistolähtöinen, jossa on käytetty teoriasidonnaista metodia abduktiivisesti. Tutkimuksen aineisto on kerätty Disior Oy:n kilpailijoiden tai samankaltaisia ohjelmistoja kehittävien verkkosivuja sekä tilausehtoja tutkimalla. Tutkimusmetodiin päädyttiin järkevimpänä ratkaisuna kyseisen aiheen tutkimiseen opinnäytetyön laajuus huomioiden. Disior Oy:n ohjelmistoratkaisu keskittyy kliinisen diagnostiikan matemaattiseen ja visuaaliseen kehittämiseen. Tästä syystä suurin valintaperiaate etsiessä analysoitavia yrityksiä oli, että yritysten ohjelmistoissa on samankaltaisia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui pilvipalveluiden toiminnasta, millaista on SaaS-liiketoiminta sekä tarkemmin minkälaisia ovat yleisimmät SaaS-myynti- ja hinnoittelumallit. Tutkimuksessa verrattiin verkkosivuilta saatua tietoa teoriaan ja tämän pohjalta päästiin lopputulemaan siitä, mitä malleja MedTech-ohjelmistojen kehittäjien kannattaa käyttää ja mitkä asiat vaikuttavat mallien valintaan. Tuloksissa käy ilmi, että myynti- ja hinnoittelu-mallin valinta riippuu asiakkaan koosta, tarpeista ja ohjelmiston käyttöön liittyvistä toimin-noista sekä palvelumalleista.
Tässä tutkimuksessa dokumentointi on tapahtunut yritysten verkkosivuja tutkimalla. Tarkemmin sanottuna tutkimus on aineistolähtöinen, jossa on käytetty teoriasidonnaista metodia abduktiivisesti. Tutkimuksen aineisto on kerätty Disior Oy:n kilpailijoiden tai samankaltaisia ohjelmistoja kehittävien verkkosivuja sekä tilausehtoja tutkimalla. Tutkimusmetodiin päädyttiin järkevimpänä ratkaisuna kyseisen aiheen tutkimiseen opinnäytetyön laajuus huomioiden. Disior Oy:n ohjelmistoratkaisu keskittyy kliinisen diagnostiikan matemaattiseen ja visuaaliseen kehittämiseen. Tästä syystä suurin valintaperiaate etsiessä analysoitavia yrityksiä oli, että yritysten ohjelmistoissa on samankaltaisia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui pilvipalveluiden toiminnasta, millaista on SaaS-liiketoiminta sekä tarkemmin minkälaisia ovat yleisimmät SaaS-myynti- ja hinnoittelumallit. Tutkimuksessa verrattiin verkkosivuilta saatua tietoa teoriaan ja tämän pohjalta päästiin lopputulemaan siitä, mitä malleja MedTech-ohjelmistojen kehittäjien kannattaa käyttää ja mitkä asiat vaikuttavat mallien valintaan. Tuloksissa käy ilmi, että myynti- ja hinnoittelu-mallin valinta riippuu asiakkaan koosta, tarpeista ja ohjelmiston käyttöön liittyvistä toimin-noista sekä palvelumalleista.