Tapahtumien rooli kaupunkien kohdemarkkinoinnissa
Luoma, Anna (2020)
Luoma, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka viisi suomalaista kaupunkia käyttää ja hyödyntää tapahtumia matkailijoille suunnatussa kohdemarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena teoriaan pohjautuvien teemojen mukaisesti. Teemat käsittelivät tapahtumien käyttöä kohdemarkkinoinnissa, kaupungin houkuttelevuuden lisäämistä tapahtumien avulla, yhteistyön merkitystä tapahtumasuunnittelussa, kilpailun merkitystä tapahtumasuunnittelussa ja tapahtumien tavoitteiden mittaamista.
Tutkimuksen tavoitteena on haastatteluiden pohjalta selvittää minkälaisia tapahtumia kaupungit käyttävät ja luoda käsitys kaupunkien strategisista toimenpiteistä, toimenpiteiden eroavaisuuksista ja yhteneväisyyksistä. Tuloksista koostetaan yhteenveto, jossa nostetaan esiin tulleet käytänteet. Tulosten pohjalta tehdään ehdotuksia Porvoon matkailu- ja markkinointiyksikölle tapahtumien käytöstä kohdemarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna haastattelututkimuksena 6.4.-5.5.2020. Tutkimuksessa haastateltiin viidestä eri kaupungista yhteensä kymmentä asiantuntijaa. Haastattelut tehtiin Team- ohjelmalla, sillä COVID-19 viruksen vuoksi henkilökohtaisia haastatteluita ei päästy tekemään. Jokainen haastattelu nauhoitettiin.
Tuloksista nousi esiin kuusi osa-aluetta, jotka kaupungit kokevat tärkeiksi kohdemarkkinoinnin kannalta. Näitä olivat tapahtumien pohjaaminen kaupungin omiin vahvuuksiin tai vahvuuksien käyttö tapahtumia houkutellessa, tapahtumat osana kaupunkikuvaa, tapahtumien monipuolisuuden mahdollistaminen, yhteistyön tärkeys tapahtumien tekemisessä ja hakemisessa, ympärivuotisuuden jatkaminen tapahtumien avulla ja tapahtumien mittaaminen.
Tutkimuksen tavoitteena on haastatteluiden pohjalta selvittää minkälaisia tapahtumia kaupungit käyttävät ja luoda käsitys kaupunkien strategisista toimenpiteistä, toimenpiteiden eroavaisuuksista ja yhteneväisyyksistä. Tuloksista koostetaan yhteenveto, jossa nostetaan esiin tulleet käytänteet. Tulosten pohjalta tehdään ehdotuksia Porvoon matkailu- ja markkinointiyksikölle tapahtumien käytöstä kohdemarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna haastattelututkimuksena 6.4.-5.5.2020. Tutkimuksessa haastateltiin viidestä eri kaupungista yhteensä kymmentä asiantuntijaa. Haastattelut tehtiin Team- ohjelmalla, sillä COVID-19 viruksen vuoksi henkilökohtaisia haastatteluita ei päästy tekemään. Jokainen haastattelu nauhoitettiin.
Tuloksista nousi esiin kuusi osa-aluetta, jotka kaupungit kokevat tärkeiksi kohdemarkkinoinnin kannalta. Näitä olivat tapahtumien pohjaaminen kaupungin omiin vahvuuksiin tai vahvuuksien käyttö tapahtumia houkutellessa, tapahtumat osana kaupunkikuvaa, tapahtumien monipuolisuuden mahdollistaminen, yhteistyön tärkeys tapahtumien tekemisessä ja hakemisessa, ympärivuotisuuden jatkaminen tapahtumien avulla ja tapahtumien mittaaminen.