Tykkivene Karjalan museoinnin muutostyöt ja aluksen kunnossapitotoimet
Laakso, Erno (2020)
Laakso, Erno
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Forum Marinum -säätiölle dokumentti, jossa käydään läpi museoalus tykkivene Karjalan museointiprosessi sekä kunnossapidon toimenpiteet.
Työssä käydään läpi kunnossapidon käsitteitä, eri kunnossapitomalleja ja selvitetään tykkiveneen kunnossapidon menettelytapoja. Tämä lisäksi museoinnin muutostyöt, niiden haasteet sekä tykkiveneen ylläpidon eri toimenpiteet kirjattiin omaksi osaksi opinnäytetyötä. Työn materiaali kerättiin useista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä saadun tiedon, tykkiveneen henkilökunnan ja laivanrakennusalan asiantuntijoiden haastattelujen avulla. Tykkiveneellä vietetyn ajan aikana saatujen henkilökohtaisten kokemusten perusteella lähdemateriaalien ja tykkiveneen toimintojen ymmärtäminen helpottui merkittävästi.
Opinnäytetyössä myös tarkasteltiin muutostöiden ja ylläpidon mahdollisia ongelma ja pohdittiin niihin korvaavia, tai korjaavia ratkaisuja. Työn aikana todettiin ongelmia lämmitysjärjestelmässä ja käyttöveden lämpötiloissa. Näiden ongelmien syitä pyrittiin selvittämään ja löytämään ratkaisuja niiden korjaamiseksi. Lämmönvaihtimet eivät toimineet niille määritellyissä tehoarvoissa. Mahdollisia syitä olivat kaukolämpöputkien paine- ja lämpötilaongelmat tai lämmönsiirtimen virheellinen tehoarvo. Käyttöveden lämpötilat eivät täyttäneet Ympäristöministeriön sille asettamia raja-arvoja. Lämpötilaongelmien syitä olivat tykkiveneelle tulevan pitkän putkiston ja veden vähäisen käytön sekä heikosti toimivan kiertovesipumpun aiheuttamia. Opinnäytetyön tavoitteena on myös toimia tulevien staattisesti säilytettäväksi suunnitetavien alusten muutostöiden ja kunnossapidon suunnittelun apuna. The aim of this thesis was to document both the work required to transform the gunboat Karjala into a museum ship and the maintenance of preserving the ship as a part of Forum Marinum Maritime Centre’s ship collection.
Firstly, the maintenance concept, different maintenance models and to the principles of a museum ship’s maintenance were studied. In addition, the alterations made to the ship’s hull and various systems, challenges faced during those alterations and various measures required to preserve the ship as a static museum piece were written down as a part of the thesis. Material for the thesis was collected by studying literature and internet sources and interviewing past and present staff of gunboat Karjala. Personal time spent in gunboat Karjala played a key role in understanding and managing various information sources.
Troubles encountered during converting the gunboat into a museum ship and maintenance were inspected and solutions to prevent such problems were tried to be found. Problems in heating system and hot water problems were found and solutions were sought to solve these problems. The heat exchangers did not operate at specified power output. Possible causes for the problem were pressure and temperature issues in Forum Marinum’s district heating pipes, or incorrectly calculated power values for the heat exchangers. Hot water temperatures did not meet the limit values set by the Ministry of the Environment. Long piping runs combined with low water usage and issues with recirculating pump were the most likely causes for the hot water problems. The thesis is also aimed to be a guide for similar projects in the future.
Työssä käydään läpi kunnossapidon käsitteitä, eri kunnossapitomalleja ja selvitetään tykkiveneen kunnossapidon menettelytapoja. Tämä lisäksi museoinnin muutostyöt, niiden haasteet sekä tykkiveneen ylläpidon eri toimenpiteet kirjattiin omaksi osaksi opinnäytetyötä. Työn materiaali kerättiin useista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä saadun tiedon, tykkiveneen henkilökunnan ja laivanrakennusalan asiantuntijoiden haastattelujen avulla. Tykkiveneellä vietetyn ajan aikana saatujen henkilökohtaisten kokemusten perusteella lähdemateriaalien ja tykkiveneen toimintojen ymmärtäminen helpottui merkittävästi.
Opinnäytetyössä myös tarkasteltiin muutostöiden ja ylläpidon mahdollisia ongelma ja pohdittiin niihin korvaavia, tai korjaavia ratkaisuja. Työn aikana todettiin ongelmia lämmitysjärjestelmässä ja käyttöveden lämpötiloissa. Näiden ongelmien syitä pyrittiin selvittämään ja löytämään ratkaisuja niiden korjaamiseksi. Lämmönvaihtimet eivät toimineet niille määritellyissä tehoarvoissa. Mahdollisia syitä olivat kaukolämpöputkien paine- ja lämpötilaongelmat tai lämmönsiirtimen virheellinen tehoarvo. Käyttöveden lämpötilat eivät täyttäneet Ympäristöministeriön sille asettamia raja-arvoja. Lämpötilaongelmien syitä olivat tykkiveneelle tulevan pitkän putkiston ja veden vähäisen käytön sekä heikosti toimivan kiertovesipumpun aiheuttamia. Opinnäytetyön tavoitteena on myös toimia tulevien staattisesti säilytettäväksi suunnitetavien alusten muutostöiden ja kunnossapidon suunnittelun apuna.
Firstly, the maintenance concept, different maintenance models and to the principles of a museum ship’s maintenance were studied. In addition, the alterations made to the ship’s hull and various systems, challenges faced during those alterations and various measures required to preserve the ship as a static museum piece were written down as a part of the thesis. Material for the thesis was collected by studying literature and internet sources and interviewing past and present staff of gunboat Karjala. Personal time spent in gunboat Karjala played a key role in understanding and managing various information sources.
Troubles encountered during converting the gunboat into a museum ship and maintenance were inspected and solutions to prevent such problems were tried to be found. Problems in heating system and hot water problems were found and solutions were sought to solve these problems. The heat exchangers did not operate at specified power output. Possible causes for the problem were pressure and temperature issues in Forum Marinum’s district heating pipes, or incorrectly calculated power values for the heat exchangers. Hot water temperatures did not meet the limit values set by the Ministry of the Environment. Long piping runs combined with low water usage and issues with recirculating pump were the most likely causes for the hot water problems. The thesis is also aimed to be a guide for similar projects in the future.