Balettia ja metallimusiikkia : Kokemuksia ja ajatuksia metallimusiikin vaikutuksista klassisen baletin liikekieleen ja ilmaisuun
Lintonen, Lotta (2020)
Lintonen, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714396
Tiivistelmä
Balettia ja metallimusiikkia: Kokemuksia ja ajatuksia metallimusiikin vaikutuksista klassisen baletin liikekieleen ja ilmaisuun on Lotta Lintosen kehittämistyö, jonka pääaiheena on tutkia metallimusiikin vaikutusta klassisen baletin liikekieleen ja ilmaisuun. Liikkeellinen tutkiskelu käsittelee muutoksia tilan käytössä ja liikkeen dynamiikassa. Ilmaisullisesta puolesta tarkastellaan ulospäin näkyvien tunnetilojen lisäksi sitä, miltä tanssijasta itsestään tuntuu.
Opinnäytetyön aihe sivuaa myös klassisen baletin perinteitä, niiden määrittelyä ja niissä tapahtuneita muutoksia. Klassisen baletin ja klassisen baletin perinteiden määritteleminen on hankalaa, sillä ne voivat tarkoittaa kullekin ihmiselle eri asioita. Tässä työssä Lintonen pohtii näkemyksiä siitä, mitä klassinen baletti ja sen perinteet ovat tarkoittaneet hänelle ja miten nämä näkemykset ovat ajansaatossa ja tämän työn lomassa muuttuneet.
Työ pohjautu tekijän omiin kokemuksiin, ajatuksiin ja pohdintaan, joita tukee lähdemateriaali. Lähdemateriaalina tekijä on käyttänyt sekä tanssikirjallisuutta että verkkojulkaisuja. Ballet and metal music: Experiences and thoughts on the effects of metal music on the movement and expression of classical ballet is Lotta Lintonen’s development work which main topic is to study the influence of metal music on the movement language and expression of classical ballet. Movemental study deals with changes in the use of space and the dynamics of motion. On the expressive side, in addition to the outwardly visible emotional states, one looks at how the dancer feels herself.
The topic of the thesis also ignores the traditions of classical ballet, their definition and the changes that have taken place in them. Defining classical ballet and traditions of the classical ballet is tricky because they can mean different things to each person. In this work, Lintonen considers views on what classical ballet and its traditions have meant to her and how these views have changed over time and in the course of this work.
The work is based on the writer's own experiences, thoughts and reflections, which are supported by the source material. The writer has used both dance literature and online publications as source material.
Opinnäytetyön aihe sivuaa myös klassisen baletin perinteitä, niiden määrittelyä ja niissä tapahtuneita muutoksia. Klassisen baletin ja klassisen baletin perinteiden määritteleminen on hankalaa, sillä ne voivat tarkoittaa kullekin ihmiselle eri asioita. Tässä työssä Lintonen pohtii näkemyksiä siitä, mitä klassinen baletti ja sen perinteet ovat tarkoittaneet hänelle ja miten nämä näkemykset ovat ajansaatossa ja tämän työn lomassa muuttuneet.
Työ pohjautu tekijän omiin kokemuksiin, ajatuksiin ja pohdintaan, joita tukee lähdemateriaali. Lähdemateriaalina tekijä on käyttänyt sekä tanssikirjallisuutta että verkkojulkaisuja.
The topic of the thesis also ignores the traditions of classical ballet, their definition and the changes that have taken place in them. Defining classical ballet and traditions of the classical ballet is tricky because they can mean different things to each person. In this work, Lintonen considers views on what classical ballet and its traditions have meant to her and how these views have changed over time and in the course of this work.
The work is based on the writer's own experiences, thoughts and reflections, which are supported by the source material. The writer has used both dance literature and online publications as source material.