Lasten tunnetaitojen tukeminen motorisin keinoin
Pehkonen, Elina; Peltomaa, Noora (2020)
Pehkonen, Elina
Peltomaa, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714387
Tiivistelmä
Tunnetaidot ovat merkittävä osa yksilön psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia. Valmius tunnekokemuksille on synnynnäinen, sillä tunteet perustuvat kehon tuntemuksiin ja sen fysiologisiin muutoksiin. Tunteiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja säätely puolestaan ovat koko elämämme ajan harjoitettavia taitoja. Tutkimusten mukaan varhaisella tunnetaitojen tukemisella on myönteisiä vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen, sosiaalisiin suhteisiin sekä tasapainoiseen aikuisuuteen.
Liikkumisen ja oman kehon kautta saadut kokemukset ovat merkityksellisiä niin lapsen fyysisen, psyykkisen kuin emotionaalisen kehityksen kannalta. Motoriset taidot ja suoritukset sekä liikkumiskokemukset ovat lapselle erittäin merkityksellisiä ja siksi ne sisältävät paljon mahdollisuuksia positiivisen minäkuvan ja itsetunnon tukemiseksi. Minäkäsitys ja itsetunto puolestaan heijastuvat lapsen käyttäytymiseen, motivaatioon sekä vertaissuhteiden laatuun ja asemaan ryhmässä.
Halusimme suunnata opinnäytetyömme ajankohtaiseen ja lasten hyvinvointiin liittyvään ilmiöön. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka yhteistyökumppanina toimi päiväkoti. Projektinamme oli suunnitella ja toteuttaa tunnetaitokerho 5–6-vuotiaille lapsille yhteistyökumppanimme toimintayksikössä. Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2019. Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli tukea lasten tunnetaitojen ja motoristen perustaitojen kehitystä järjestämällä lapsille moniammatillisesti suunniteltu ja toteutettu motorisiin keinoihin pohjautuva tunnetaitokerho. Kehitystavoitteenamme oli lasten tunnetaitojen monipuolisen harjoittamisen ja tukemisen sisällyttäminen osaksi päiväkodin toimintakulttuuria.
Opinnäytetyömme tuloksena oli tunnetaitokerho, joka toteutettiin neljän hengen lapsiryhmälle kaksi kertaa viikossa kolme viikkoa kestävänä interventiona. Tunnetaitokerhossa harjoiteltiin tunnetaitojen eri osa-alueita motorisilla harjoitteilla. Motoriset keinot osoittautuivat lapsille luontevaksi ja mielekkääksi tavaksi harjoitella tunnetaitoja. Jatkossa toimintatuokioihin suunnittelemiamme harjoitteita voitaisiin kehittää varhaiskasvatuksen arjen lomassa toteuttavaksi sekä soveltuvaksi myös alle 5-vuotiaiden lasten tunnekasvatukseen. Projektin voisi myös toteuttaa psykofyysisen fysioterapian viitekehyksestä, jolloin painopiste olisi tunnekehoyhteyden vahvistamisessa. Opinnäytetyöprosessi osoitti sosiaalialalla ja fysioterapialla olevan paljon hyödynnettävää yhteistyön kautta lasten psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Emotional skills are significant part of individuals psychic and physical well-being. Readiness for experience emotions is congenital for all of us, but ability to recognize and name, express and regulate emotions are skills we practice throughout our lives. According to studies early support for children’s emotional skills have positive effects on children’s growth and development, relationships, interaction and balanced adulthood.
This thesis was originated by shared interest in multiprofessional collaboration and utilizing it in health care and social services. We wanted to orient our thesis to early childhood education and work with a subject that is current and relevant to children’s welfare. Our thesis was implemented as a functional work-based project by organizing emotional skill club for children aged five to six at day-care center. As a method to support children’s emotional skills we used motor functions. Functional part of our thesis was executed in autumn 2019. By organizing emotional skill club multiprofessionally our aim was to support our target groups emotional skills and motoric development.
Outcome from our thesis was implemented emotional skill club. The club was arranged to a group of four children two times a week for three weeks period. In the club children practiced emotional skills by motor functions. Our thesis verified that social and physiotherapy fields have much to share and utilize when it comes to question children’s psychic and physical well-being.
Liikkumisen ja oman kehon kautta saadut kokemukset ovat merkityksellisiä niin lapsen fyysisen, psyykkisen kuin emotionaalisen kehityksen kannalta. Motoriset taidot ja suoritukset sekä liikkumiskokemukset ovat lapselle erittäin merkityksellisiä ja siksi ne sisältävät paljon mahdollisuuksia positiivisen minäkuvan ja itsetunnon tukemiseksi. Minäkäsitys ja itsetunto puolestaan heijastuvat lapsen käyttäytymiseen, motivaatioon sekä vertaissuhteiden laatuun ja asemaan ryhmässä.
Halusimme suunnata opinnäytetyömme ajankohtaiseen ja lasten hyvinvointiin liittyvään ilmiöön. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka yhteistyökumppanina toimi päiväkoti. Projektinamme oli suunnitella ja toteuttaa tunnetaitokerho 5–6-vuotiaille lapsille yhteistyökumppanimme toimintayksikössä. Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2019. Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli tukea lasten tunnetaitojen ja motoristen perustaitojen kehitystä järjestämällä lapsille moniammatillisesti suunniteltu ja toteutettu motorisiin keinoihin pohjautuva tunnetaitokerho. Kehitystavoitteenamme oli lasten tunnetaitojen monipuolisen harjoittamisen ja tukemisen sisällyttäminen osaksi päiväkodin toimintakulttuuria.
Opinnäytetyömme tuloksena oli tunnetaitokerho, joka toteutettiin neljän hengen lapsiryhmälle kaksi kertaa viikossa kolme viikkoa kestävänä interventiona. Tunnetaitokerhossa harjoiteltiin tunnetaitojen eri osa-alueita motorisilla harjoitteilla. Motoriset keinot osoittautuivat lapsille luontevaksi ja mielekkääksi tavaksi harjoitella tunnetaitoja. Jatkossa toimintatuokioihin suunnittelemiamme harjoitteita voitaisiin kehittää varhaiskasvatuksen arjen lomassa toteuttavaksi sekä soveltuvaksi myös alle 5-vuotiaiden lasten tunnekasvatukseen. Projektin voisi myös toteuttaa psykofyysisen fysioterapian viitekehyksestä, jolloin painopiste olisi tunnekehoyhteyden vahvistamisessa. Opinnäytetyöprosessi osoitti sosiaalialalla ja fysioterapialla olevan paljon hyödynnettävää yhteistyön kautta lasten psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukemiseksi.
This thesis was originated by shared interest in multiprofessional collaboration and utilizing it in health care and social services. We wanted to orient our thesis to early childhood education and work with a subject that is current and relevant to children’s welfare. Our thesis was implemented as a functional work-based project by organizing emotional skill club for children aged five to six at day-care center. As a method to support children’s emotional skills we used motor functions. Functional part of our thesis was executed in autumn 2019. By organizing emotional skill club multiprofessionally our aim was to support our target groups emotional skills and motoric development.
Outcome from our thesis was implemented emotional skill club. The club was arranged to a group of four children two times a week for three weeks period. In the club children practiced emotional skills by motor functions. Our thesis verified that social and physiotherapy fields have much to share and utilize when it comes to question children’s psychic and physical well-being.