Onnistunut rekrytointiprosessi työnhakijan näkökulmasta -esimerkkinä henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen aktiiviset työnhakijat
Ruottinen, Piia (2020)
Ruottinen, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714264
Tiivistelmä
Globaali osaajapula on lähes kaksinkertaistunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Rekrytoinnista ja osaajien saamisesta on nopealla vauhdilla tullut yrityksille entistä tärkeämpää. Rekrytoinnin onnistuminen ja työpaikan houkuttelevuus korreloivat vahvasti hakijan mielikuvaan rekrytoivan yrityksen työnantajamielikuvasta. Työnantajan käyntikortti ja tärkeä työnantajamielikuvan luoja on hakijan kokema rekrytointiprosessi.
Toimeksiantajana tässä tutkimuksessa oli rekrytointialan yritys, jolle rekrytointi on ydinliiketoimintaa ja siksi sen onnistuminen oli erityisen tärkeä tutkimuskohde. Työssä tutkitaan, miten onnistuneeksi toimeksiantajan rekrytointiprosessi koetaan aktiivisten työnhakijoiden näkökulmasta. Tehtävänä on ymmärtää hakijoiden odotuksia ja heidän kokemuksiaan toimeksiantajan rekrytointiprosessissa ja sitä kautta mahdollistaa hakijalähtöinen rekrytointiprosessin kehittäminen.
Tutkimus on toteutettu määrällisen tutkimuksen keinoin. Internetkysely lähetettiin yhteensä 2 262 työnhakijalle. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin samalla verraten toimeksiantajan kahden isoimman liiketoiminnan hakijoiden välisiä eroja.
Hakijakokemuksessa korostuu erityisesti läpinäkyvyyden, viestinnän ja palautteen tärkeys, sillä jokaisessa rekrytointiprosessin osassa nämä nousivat tärkeimpinä esiin. Hakijat arvostavat kattavasti tietoja sisältäviä työpaikkailmoituksia, selkeitä ja informatiivisia rekrytoijan yhteydenottoja, ammattitaitosta rekrytoijan haastattelua ja ajantasaista viestintää aikatauluista ja prosessin etenemisestä jokaisessa vaiheessa. Lisäksi hakijan toive on, että ilmoitus ei-valituksi tulemisesta tehdään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toimeksiantajayritykselle tutkimuksen perusteella voidaan suositella erityisesti viestinnän lisäämistä ja molemminpuolisen palautemallin liittämistä prosessiin hakijakokemuksen parantamiseksi.
Toimeksiantajana tässä tutkimuksessa oli rekrytointialan yritys, jolle rekrytointi on ydinliiketoimintaa ja siksi sen onnistuminen oli erityisen tärkeä tutkimuskohde. Työssä tutkitaan, miten onnistuneeksi toimeksiantajan rekrytointiprosessi koetaan aktiivisten työnhakijoiden näkökulmasta. Tehtävänä on ymmärtää hakijoiden odotuksia ja heidän kokemuksiaan toimeksiantajan rekrytointiprosessissa ja sitä kautta mahdollistaa hakijalähtöinen rekrytointiprosessin kehittäminen.
Tutkimus on toteutettu määrällisen tutkimuksen keinoin. Internetkysely lähetettiin yhteensä 2 262 työnhakijalle. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin samalla verraten toimeksiantajan kahden isoimman liiketoiminnan hakijoiden välisiä eroja.
Hakijakokemuksessa korostuu erityisesti läpinäkyvyyden, viestinnän ja palautteen tärkeys, sillä jokaisessa rekrytointiprosessin osassa nämä nousivat tärkeimpinä esiin. Hakijat arvostavat kattavasti tietoja sisältäviä työpaikkailmoituksia, selkeitä ja informatiivisia rekrytoijan yhteydenottoja, ammattitaitosta rekrytoijan haastattelua ja ajantasaista viestintää aikatauluista ja prosessin etenemisestä jokaisessa vaiheessa. Lisäksi hakijan toive on, että ilmoitus ei-valituksi tulemisesta tehdään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toimeksiantajayritykselle tutkimuksen perusteella voidaan suositella erityisesti viestinnän lisäämistä ja molemminpuolisen palautemallin liittämistä prosessiin hakijakokemuksen parantamiseksi.