Tekoälyn käyttöönoton tehostaminen ja sen edellyttämä muutosprosessi eräässä pankissa
Yläpoikelus, Annamari (2020)
Yläpoikelus, Annamari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin työnantaja voisi tukea henkilöstään tekoälypohjaisten ominaisuuksien käyttöönotossa. Aihetta tutkittiin käyttöönottoon vaikuttavien tekijöiden sekä tekoälyn edellyttämän muutosprosessin kautta. Aihe työlle valikoitui yrityksen tarpeesta selvittää henkilöstön kokemuksia aiheen ympäriltä sekä tehostaa uusien ominaisuuksien käyttöönottoa.
Teoriaosuudessa aihetta käsiteltiin määrittelemällä tekoälyä yleisesti, digitalisaation tuomia muutoksia työelämälle, muutosprosessia. Lähteinä käytettiin pääosin tekoälyyn, digitalisaatioon ja muutosprosessiin liittyvää kirjallisuutta sekä edellä mainittujen alojen toimijoiden verkkosivuja, sekä rahoitusalalla toimivien yritysten verkkojulkaisuja ja sivustoja. Empiria osuudessa haastateltiin henkilöstön jäseniä sekä yrityksen liiketoimintajohtajaa. Haastatteluiden teemoiksi muodostui kirjallisuuden perusteella työnantajan näkökulma tekoälyn käytössä, minkälaisia tunteita tekoälyn käyttöönottoon liittyy, mitä tekoäly voi mahdollistaa liiketoiminnalle ja miten henkilökunta on kokenut muutosprosessin.
Teorian ja haastattelutulosten pohjalta löydettiin kehityskohteita, joiden avulla tekoälypohjaisten ominaisuuksien käyttöönottoa voitaisiin tehostaa. Lisäksi tuloksena syntyi työkalu, jonka avulla tekoälyn käyttöönottoa voidaan tehostaa kohdeyrityksessä.
Teoriaosuudessa aihetta käsiteltiin määrittelemällä tekoälyä yleisesti, digitalisaation tuomia muutoksia työelämälle, muutosprosessia. Lähteinä käytettiin pääosin tekoälyyn, digitalisaatioon ja muutosprosessiin liittyvää kirjallisuutta sekä edellä mainittujen alojen toimijoiden verkkosivuja, sekä rahoitusalalla toimivien yritysten verkkojulkaisuja ja sivustoja. Empiria osuudessa haastateltiin henkilöstön jäseniä sekä yrityksen liiketoimintajohtajaa. Haastatteluiden teemoiksi muodostui kirjallisuuden perusteella työnantajan näkökulma tekoälyn käytössä, minkälaisia tunteita tekoälyn käyttöönottoon liittyy, mitä tekoäly voi mahdollistaa liiketoiminnalle ja miten henkilökunta on kokenut muutosprosessin.
Teorian ja haastattelutulosten pohjalta löydettiin kehityskohteita, joiden avulla tekoälypohjaisten ominaisuuksien käyttöönottoa voitaisiin tehostaa. Lisäksi tuloksena syntyi työkalu, jonka avulla tekoälyn käyttöönottoa voidaan tehostaa kohdeyrityksessä.