Museokortin myynnin kehittäminen
Kneckt, Tanja (2020)
Kneckt, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513449
Tiivistelmä
Museokortti on ollut viime vuosien museoalan merkittävin uudistaja. Museokortti tuli markkinoille 5.5.2015, minkä jälkeen museoiden kävijäennätyksiä on rikottu vuosittain. Museokortin on ideoinut Suomen museoliitto ry ja Museokortin toiminnasta vastaa sitä varten perustettu FMA Creations Oy. Museokortin tarkoituksena on ollut kasvattaa museoiden kävijämääriä ja innostaa ihmiset käyttämään kulttuuria sekä samalla lisätä museoiden pääsylipputuloja. Jotta pääsylipputulojen kasvattaminen Museokortin avulla olisi mahdollista, pitää myös Museokortin myyntiä pystyä lisäämään.
Tässä kehittämistehtävässä tarkasteltiin Museokortin myyntiä museoissa museohenkilökunnan näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli parantaa Museokortin myyntiprosessia. Myyntityön kehittämisen tavoitteena oli, että Museokortin myyminen museoissa olisi sujuvaa ja vaivatonta, ja että myyntiä pystyttäisiin kasvattamaan. Työn toimeksiantajana toimi FMA Creations Oy.
Työn lähestymistapana on käytetty asiakaskeskeistä liiketoimintalogiikkaa. Tietoperustassa myyntityön ja markkinoinnin käsittely pohjustavat myyntityön kehittämistä. Voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnin sekä myynnin ja markkinoinnin tarkasteleminen museoalan näkökulmasta puolestaan auttavat huomioimaan museoalan erityispiirteitä kehittämistyössä. Palvelumuotoilu tuo työhön prosessin ja menetelmät, joiden avulla voidaan varmistaa, että asiakaskeskeisyys työssä toteutuu.
Tässä opinnäytetyössä Museokortin myyntiin liittyviä asioita lähdettiin selvittämään verkkokyselyn avulla. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa erityisesti Museokortin myyntityötä tekevien henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia liittyen Museokortin myymiseen. Samalla haluttiin selvittää, millaisia Museokortin myynnin kehittämiskohtia kyselyn perusteella nousee esiin. Kun kehittämistarpeita oli havaittu, edettiin tarkempien kehittämiskohteiden tunnistamiseen. Kehittämistyössä seurattiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin vaiheita ja hyödynnettiin muutamia palvelumuotoilussa käytettyjä menetelmiä. Työn lopputuloksena syntyi kehittämisideoita Museokortti-organisaatiolle. Kehittämisideat liittyvät muun muassa Museokortin myymisen sujuvoittamiseen, koulutusten kehittämiseen ja Museokortti-materiaalien kehittämiseen ja päivittämiseen. Opinnäytetyön aikana luotiin lisäksi Museokortti-myyjän empatiakartta sekä Museokortin myyntiprosessin Service Blueprint, joita FMAC voi hyödyntää Museokortin kehittämistyössä jatkossa.
Kehittämistyö osoitti, että Museokorttiin liittyvät asiat hallitaan museoissa ja myyntikokemus on pääosin positiivinen. Kerätyn aineiston perusteella Museokortin myyntiprosessi koetaan jo nyt sujuvaksi, vaikka kehittämiskohteita olikin tunnistettavissa. Mikäli työssä esitettyjä kehittämisideoita viedään käytännössä eteenpäin, saadaan Museokortin myyntiprosessia kehitettyä asiakaskeskeisesti ja näin sujuvoitettua museoiden arkea sekä sulautettua Museokorttiin liittyvät palvelutilanteet sekä Museokortin myyminen entistä varmemmin osaksi museoiden lipunmyynnin tai museokaupan toimintoja.
Tässä kehittämistehtävässä tarkasteltiin Museokortin myyntiä museoissa museohenkilökunnan näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli parantaa Museokortin myyntiprosessia. Myyntityön kehittämisen tavoitteena oli, että Museokortin myyminen museoissa olisi sujuvaa ja vaivatonta, ja että myyntiä pystyttäisiin kasvattamaan. Työn toimeksiantajana toimi FMA Creations Oy.
Työn lähestymistapana on käytetty asiakaskeskeistä liiketoimintalogiikkaa. Tietoperustassa myyntityön ja markkinoinnin käsittely pohjustavat myyntityön kehittämistä. Voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnin sekä myynnin ja markkinoinnin tarkasteleminen museoalan näkökulmasta puolestaan auttavat huomioimaan museoalan erityispiirteitä kehittämistyössä. Palvelumuotoilu tuo työhön prosessin ja menetelmät, joiden avulla voidaan varmistaa, että asiakaskeskeisyys työssä toteutuu.
Tässä opinnäytetyössä Museokortin myyntiin liittyviä asioita lähdettiin selvittämään verkkokyselyn avulla. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa erityisesti Museokortin myyntityötä tekevien henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia liittyen Museokortin myymiseen. Samalla haluttiin selvittää, millaisia Museokortin myynnin kehittämiskohtia kyselyn perusteella nousee esiin. Kun kehittämistarpeita oli havaittu, edettiin tarkempien kehittämiskohteiden tunnistamiseen. Kehittämistyössä seurattiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin vaiheita ja hyödynnettiin muutamia palvelumuotoilussa käytettyjä menetelmiä. Työn lopputuloksena syntyi kehittämisideoita Museokortti-organisaatiolle. Kehittämisideat liittyvät muun muassa Museokortin myymisen sujuvoittamiseen, koulutusten kehittämiseen ja Museokortti-materiaalien kehittämiseen ja päivittämiseen. Opinnäytetyön aikana luotiin lisäksi Museokortti-myyjän empatiakartta sekä Museokortin myyntiprosessin Service Blueprint, joita FMAC voi hyödyntää Museokortin kehittämistyössä jatkossa.
Kehittämistyö osoitti, että Museokorttiin liittyvät asiat hallitaan museoissa ja myyntikokemus on pääosin positiivinen. Kerätyn aineiston perusteella Museokortin myyntiprosessi koetaan jo nyt sujuvaksi, vaikka kehittämiskohteita olikin tunnistettavissa. Mikäli työssä esitettyjä kehittämisideoita viedään käytännössä eteenpäin, saadaan Museokortin myyntiprosessia kehitettyä asiakaskeskeisesti ja näin sujuvoitettua museoiden arkea sekä sulautettua Museokorttiin liittyvät palvelutilanteet sekä Museokortin myyminen entistä varmemmin osaksi museoiden lipunmyynnin tai museokaupan toimintoja.