"Jos leikin täällä puolella pikkulegoilla, älä sä tuu tänne syömään niitä": Sisarusryhmämalli päiväkodissa
Löytty, Jemina; Pollari, Anni (2020)
Löytty, Jemina
Pollari, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513444
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sisarusryhmämallia päiväkodissa. Opinnäytetyön aihe valittiin kiinnostuksesta selvittää sisarusryhmämallin toimivuutta päiväkodissa sekä merkitystä lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Tavoitteena oli saada tietoa aiheesta, mallin hyödyistä ja haasteista. Opinnäytetyössä tutkittiin työntekijöiden näkemyksiä sisarusryhmämallin merkityksestä lapsen sosiaaliseen kehitykseen, sisarusryhmämallin toimivuutta sekä sisaruksen läsnäolon vaikutusta lapsen arkeen päiväkodissa.
Tietoperustassa tarkasteltiin päiväkodin arkea, ryhmää, sisarussuhteita, sosiaalista kehitystä varhaiskasvatusiässä sekä mallioppimista. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kahdeksaa lasta yhteistyöpäiväkodin sisarusryhmässä neljän päivän ajan. Lapset olivat iältään 1─5-vuotiaita. Havainnoinnissa keskityttiin eri-ikäisten lasten sosiaaliseen kanssakäymiseen. Aineistoa kerättiin myös kyselyllä, joka lähetettiin 28 työntekijälle. Heistä seitsemän vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Sekä työntekijöiden vastauksissa että havainnoinnin tuloksissa korostui mallioppiminen. Sen koettiin kuitenkin hyödyttävän pienempiä lapsia enemmän kuin isompia. Pienemmät saavat mallia isommilta, mutta isompien ei koettu saavan mallia samalla tavalla. Isompien lasten sosiaalista kehitystä katsottiin edistävän sen, että he saavat olla esimerkkinä pienemmille ja oppivat huomioimaan kaikenikäisiä. Sekä havainnoinnin että kyselyn tuloksista kävi ilmi, että sisarukset tarkistelevat päivän mittaan toisen olevan vielä paikalla ja antavat pieniä hellyydenosoituksia, kuten halauksia, toisilleen. Työntekijät kokivat mallin toimivuuteen vaikut-tavan muun muassa ryhmäkoon, henkilöstön pedagogisen osaamisen sekä tilojen suunnittelun.
Tietoperustassa tarkasteltiin päiväkodin arkea, ryhmää, sisarussuhteita, sosiaalista kehitystä varhaiskasvatusiässä sekä mallioppimista. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kahdeksaa lasta yhteistyöpäiväkodin sisarusryhmässä neljän päivän ajan. Lapset olivat iältään 1─5-vuotiaita. Havainnoinnissa keskityttiin eri-ikäisten lasten sosiaaliseen kanssakäymiseen. Aineistoa kerättiin myös kyselyllä, joka lähetettiin 28 työntekijälle. Heistä seitsemän vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Sekä työntekijöiden vastauksissa että havainnoinnin tuloksissa korostui mallioppiminen. Sen koettiin kuitenkin hyödyttävän pienempiä lapsia enemmän kuin isompia. Pienemmät saavat mallia isommilta, mutta isompien ei koettu saavan mallia samalla tavalla. Isompien lasten sosiaalista kehitystä katsottiin edistävän sen, että he saavat olla esimerkkinä pienemmille ja oppivat huomioimaan kaikenikäisiä. Sekä havainnoinnin että kyselyn tuloksista kävi ilmi, että sisarukset tarkistelevat päivän mittaan toisen olevan vielä paikalla ja antavat pieniä hellyydenosoituksia, kuten halauksia, toisilleen. Työntekijät kokivat mallin toimivuuteen vaikut-tavan muun muassa ryhmäkoon, henkilöstön pedagogisen osaamisen sekä tilojen suunnittelun.