Trauman välittyminen nykytaiteessa
Tani, Satu (2019)
Tani, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811944
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin psyykkisen trauman välittymistä nykytaiteessa. Kirjallisessa tutkielmassa käsiteltiin aihetta teoriatekstien sekä Satu ja Maria Tanin TraumaWear-teosten kautta. Tarkoituksena oli kartoittaa psyykkisen trauman olemusta nykytaiteessa sekä sen mahdollisia positioita yksityisen ja narratiivisen sekä yleisen ja abstraktin välisellä liukumalla. Kirjallisessa osuudessa pohdittiin myös erilaisen kommunikaation tavan vaikutusta trauman välittymiseen.
Tämän opinnäytetyön taiteellinen osuus eli installaatiosta ja performanssista koostuva TraumaWear-teos oli kuvataiteilija Satu Tanin ja hänen autistisen sisarensa Maria Tanin yhdessä tekemä. Taiteellisen osuuden ohjasi Radoslaw Gryta.
Taiteen teorioihin, etenkin Jill Bennettiin affektin välittymistä koskevaan teoriaan (2005) pohjaten päädyttiin ehdottamaan, että traumaa välittävän taiteen kautta kommunikaatiotavaltaan erilaiset taiteilijat ovat tasavertaisia. The purpose of this study was to examine the conveying of trauma in the field of contemporary art. The study addressed the subject via art theory texts by Jill Bennett and Griselda Pollock. It also analyzed TraumaWear works by Satu and Maria Tani. Other, interdisciplinary theories were being used as well. Means of this study were to survey the essence of psychological trauma in contemporary art, and how it can be positioned between subjective vs. objective, and narrative vs. abstract.
The artistic part of this study consisted of an installation and a performance by Satu Tani and her autistic sister, Maria Tani. It was instructed by Radoslaw Gryta. The study took into consideration how autistic person’s different way of communicating might affect the conveying of trauma in art.
Based on art theory, especially one about conveying of affect by Jill Bennett (2005), the study ends up suggesting that through contemporary art, artists with differing ways of communication can be equal.
Tämän opinnäytetyön taiteellinen osuus eli installaatiosta ja performanssista koostuva TraumaWear-teos oli kuvataiteilija Satu Tanin ja hänen autistisen sisarensa Maria Tanin yhdessä tekemä. Taiteellisen osuuden ohjasi Radoslaw Gryta.
Taiteen teorioihin, etenkin Jill Bennettiin affektin välittymistä koskevaan teoriaan (2005) pohjaten päädyttiin ehdottamaan, että traumaa välittävän taiteen kautta kommunikaatiotavaltaan erilaiset taiteilijat ovat tasavertaisia.
The artistic part of this study consisted of an installation and a performance by Satu Tani and her autistic sister, Maria Tani. It was instructed by Radoslaw Gryta. The study took into consideration how autistic person’s different way of communicating might affect the conveying of trauma in art.
Based on art theory, especially one about conveying of affect by Jill Bennett (2005), the study ends up suggesting that through contemporary art, artists with differing ways of communication can be equal.