Nuoret ja heidän kohtaamisensa museossa : "Apua tää on ihana!"
Mäkelä, Elina (2020)
Mäkelä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711837
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan nuorten osallistamista museon yleisötyössä. Työn tavoitteena on selvittää, millaiseen museoon nuoret haluaisivat tulla, millainen olisi kiinnostava aihe näyttelyä varten ja mitä itse näyttelyssä haluttaisiin nähdä. Samalla kartoitetaan, mitkä tavat auttavat nuoria viihtymään sekä kokemaan itsensä tervetulleiksi museossa. Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia nuorille suunnatun kyselyn avulla, tätä oli tukemassa havainnoiminen nuorten museokierroksilla. Nuorilta saadun palautteen sekä havainnoinnin tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin opastuksia suunnitellessa.
Jyväskylän taidemuseo osallistuu valtakunnalliseen Taidetestaajat-hankkeeseen, missä viedään Suomen kahdeksasluokkalaiset taidevierailulle. Tavoitteena on saada nuoret kokemaan taidetta ja antaa heille mahdollisuus arvioida taide-elämys. Museo saa vieraakseen merkittävän määrän keskisuomalaisia nuoria tutustumaan museoon ja sen teoksiin. Kun kahdeksasluokkalaisia nuoria saapuu museoon, syntyy yleensä joko vaivaannuttavaa hiljaisuutta, varovaista tutkistelua tai näkyvää ihastusta. Jyväskylän taidemuseo haluaa kehittää nuoriin, erityisesti kouluryhmiin liittyvää yleisötyötä. Tarpeena on kehittää nuorten kohtaamista museossa ja selvittää miten heidät tavoittaisi paremmin. Nuoret ovat merkittävä kohderyhmä museossa, sillä heistä voi tulla tulevaisuuden museossa kävijöitä. Tämän vuoksi heidät olisi hyvä kiinnittää jo nuorina museoon ja tarjota heille elämyksiä museon taiteen parissa, Taidetestaajat-hanke on tässä erinomainen yhteistyökumppani.
Museolle tuotetaan selvitys, missä käydään läpi nuorten antama palaute sekä havainnoinnin anti, tämän avulla voidaan antaa vinkkejä toimintamalliin museon oppaille. Mallin avulla opastuksiin saataisiin runko, jonka avulla opastukset olisivat yhtenäisemmät.
Kyselyn ja havainnoin tuloksia voisi hyödyntää myös yleisesti nuorisotyön alalla, muun muassa kulttuurisessa nuorisotyössä. Kulttuurikasvatussuositusten mukaisesti paikalliseen museoon vierailu takaa nuorille tasa-arvoisen kokemuksen kokea monipuolisesti lähialueensa kulttuuria. Tämä auttaa tuntemaan omia juuriaan sekä arvostamaan kulttuuriperintöä, samalla annetaan kosketuspintaa oppia hyödyntämään oman alueen muitakin kulttuuripalveluita.
Jyväskylän taidemuseo osallistuu valtakunnalliseen Taidetestaajat-hankkeeseen, missä viedään Suomen kahdeksasluokkalaiset taidevierailulle. Tavoitteena on saada nuoret kokemaan taidetta ja antaa heille mahdollisuus arvioida taide-elämys. Museo saa vieraakseen merkittävän määrän keskisuomalaisia nuoria tutustumaan museoon ja sen teoksiin. Kun kahdeksasluokkalaisia nuoria saapuu museoon, syntyy yleensä joko vaivaannuttavaa hiljaisuutta, varovaista tutkistelua tai näkyvää ihastusta. Jyväskylän taidemuseo haluaa kehittää nuoriin, erityisesti kouluryhmiin liittyvää yleisötyötä. Tarpeena on kehittää nuorten kohtaamista museossa ja selvittää miten heidät tavoittaisi paremmin. Nuoret ovat merkittävä kohderyhmä museossa, sillä heistä voi tulla tulevaisuuden museossa kävijöitä. Tämän vuoksi heidät olisi hyvä kiinnittää jo nuorina museoon ja tarjota heille elämyksiä museon taiteen parissa, Taidetestaajat-hanke on tässä erinomainen yhteistyökumppani.
Museolle tuotetaan selvitys, missä käydään läpi nuorten antama palaute sekä havainnoinnin anti, tämän avulla voidaan antaa vinkkejä toimintamalliin museon oppaille. Mallin avulla opastuksiin saataisiin runko, jonka avulla opastukset olisivat yhtenäisemmät.
Kyselyn ja havainnoin tuloksia voisi hyödyntää myös yleisesti nuorisotyön alalla, muun muassa kulttuurisessa nuorisotyössä. Kulttuurikasvatussuositusten mukaisesti paikalliseen museoon vierailu takaa nuorille tasa-arvoisen kokemuksen kokea monipuolisesti lähialueensa kulttuuria. Tämä auttaa tuntemaan omia juuriaan sekä arvostamaan kulttuuriperintöä, samalla annetaan kosketuspintaa oppia hyödyntämään oman alueen muitakin kulttuuripalveluita.