Työyhteisön digitaalisen viestinnän kehittämissuunnitelma : tapaus: Siirtolaisuusinstituutti
Uusitalo, Jaana (2020)
Uusitalo, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138753
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu toimeksiantoon Siirtolaisuusinstituutille. Opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen työyhteisöviestinnän kehittäminen hajautetussa organisaatiossa. Tavoitteena oli selvittää viestinnän mahdollisuuksia tukea tiedonkulkua ja vuorovaikutusta ja antaa suositus digitaalisen viestinnän kehittämiselle työyhteisössä. Työyhteisöviestintä rajoitettiin käsittämään organisaation sisäistä viestintää.
Teoreettinen tietoperusta muodostui digitaalisesta toimintaympäristöstä, työyhteisöviestinnästä, vuorovaikutuksesta ja yhteisöllisyydestä. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää ja empiirinen aineisto kerättiin web-kyselyn ja pienelle ryhmälle suoritetun haastattelun avulla. Sisäisen viestinnän kysely lähettiin koko henkilöstölle, ja sen vastausprosentti oli 54.
Tutkimusmenetelmillä tutkittiin organisaation työyhteisöviestinnän nykytilaa ja tunnistettiin digitaalisen viestinnän kehittämisalueet. Tutkimuksen perusteella organisaatiolle tehtiin digitaalisen viestinnän kehittämissuunnitelma, joka sisältää käytännön toimenpiteitä sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Luovat menetelmät ovat osa digitaalisen viestinnän kehittämissuunnitelmaa. Menetelmien tarkoitus on tukea työyhteisön luovia ja yhteisöllisiä kehittämisideoita. Yhteiset toimintatavat ovat oleellisia digitaalisen sisäisen viestinnän onnistumiselle. Kyseessä on toimintatavan ja kulttuurin muutos, joka ei synny hetkessä eikä itsestään. The basis of this thesis is the assignment from The Migration Institute of Finland. The purpose of the thesis was to develop digital work community communications in a decentralized organization. The aim was to clarify the possibilities for communication to support information flow and interaction as well as give a recommendation for the development of digital communications in the work community. Work community communication was limited to include the organization's internal communications.
The theoretical framework was formed from Digital operating environment, work community communication, interaction and a sense of community. A case study was chosen as a research approach. Both quantitative and qualitative methods were used as research methods and empirical material was collected through a web survey and a small group interview. The internal communications survey was sent to the entire staff, and its response rate was 54.
Research methods were used to investigate the current situation of the organization's work community communication and to identify areas for the development of digital communications. On the basis of the study, digital communications development plan was generated for the organization, which includes practical measures for developing internal communication. Creative methods are part of the digital communication development plan. The purpose of the methods is to support the creative and community development ideas of the work community. Common approaches are essential for the success of digital communication. This is a huge change in mode of operations and work culture, and it does not just happen overnight or by itself.
Teoreettinen tietoperusta muodostui digitaalisesta toimintaympäristöstä, työyhteisöviestinnästä, vuorovaikutuksesta ja yhteisöllisyydestä. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää ja empiirinen aineisto kerättiin web-kyselyn ja pienelle ryhmälle suoritetun haastattelun avulla. Sisäisen viestinnän kysely lähettiin koko henkilöstölle, ja sen vastausprosentti oli 54.
Tutkimusmenetelmillä tutkittiin organisaation työyhteisöviestinnän nykytilaa ja tunnistettiin digitaalisen viestinnän kehittämisalueet. Tutkimuksen perusteella organisaatiolle tehtiin digitaalisen viestinnän kehittämissuunnitelma, joka sisältää käytännön toimenpiteitä sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Luovat menetelmät ovat osa digitaalisen viestinnän kehittämissuunnitelmaa. Menetelmien tarkoitus on tukea työyhteisön luovia ja yhteisöllisiä kehittämisideoita. Yhteiset toimintatavat ovat oleellisia digitaalisen sisäisen viestinnän onnistumiselle. Kyseessä on toimintatavan ja kulttuurin muutos, joka ei synny hetkessä eikä itsestään.
The theoretical framework was formed from Digital operating environment, work community communication, interaction and a sense of community. A case study was chosen as a research approach. Both quantitative and qualitative methods were used as research methods and empirical material was collected through a web survey and a small group interview. The internal communications survey was sent to the entire staff, and its response rate was 54.
Research methods were used to investigate the current situation of the organization's work community communication and to identify areas for the development of digital communications. On the basis of the study, digital communications development plan was generated for the organization, which includes practical measures for developing internal communication. Creative methods are part of the digital communication development plan. The purpose of the methods is to support the creative and community development ideas of the work community. Common approaches are essential for the success of digital communication. This is a huge change in mode of operations and work culture, and it does not just happen overnight or by itself.