Liiketoimintamalli kirjaston palvelun suunnittelun ja visualisoinnin työvälineenä : Hausjärven kirjaston, varhaiskasvatuksen ja koulujen yhteistyösuunnitelma
Koivukangas-Taponen, Raija (2020)
Koivukangas-Taponen, Raija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128656
Tiivistelmä
Opinnäyte oli kehittämishanke Hausjärven kirjastolle. Hankkeen tarkoituksena oli tuottaa Hausjärven kunnalle kirjaston, varhaiskasvatuksen ja koulujen yhteistyösuunnitelma lukutaidon, monilukutaidon, tiedonhaun ja -hankinnan sekä lukemaan innostamisen tukemiseksi. Hankkeeseen saatiin Etelä-Suomen aluehallintovirastolta avustus.
Kirjaston tuottaman palvelun suunnittelun työkaluksi valikoitui yritysten perustamisen suunnittelun työväline: liiketoimintamalli. Opinnäytteessä tutkittiin, voiko Business Model Canvas (BMC) -liiketoimintamallia tai siitä kehitettyä Service Logic Business Model Canvas -mallia käyttää joko suoraan tai soveltamalla kirjaston palvelun suunnitteluun ja kuvaamiseen.
Opinnäytteen tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli case-tutkimus, sillä hankkeen päämääränä on siirtyä käytännön toteutukseen. Liiketoimintamallin koostamisessa fasilitoitiin kirjaston työyhteisöä. Yhteistyösuunnitelman kohderyhmille lähetettiin strukturoitu Webropol-kysely, jotta saataisiin selville mitä palveluja kirjastolta tarvitaan. Kirjastoyhteistyöhenkilöiden teemahaastatteluissa selvitettiin millainen yhteistyörakenne olisi mahdollinen, millaisia sisältöjä palveluun haluttaisiin ja millainen seuranta yhteistyölle rakennettaisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että BMC-liiketoimintamalli soveltuu hyvin kunnallisen organisaation toiminnan suunnitteluun. Yhteistyösuunnitelman kyselyssä ja haastatteluissa tuli esille, että kohderyhmät olivat kiinnostuneita kaikista yhteistyöhön liittyvistä palveluista. Huoli oppilaiden lukutaidon tason heikkenemisestä, lukuinnon nostatus, informaation kulun parantaminen ja palvelujen aktiivisempi markkinointi kohderyhmille nousivat haastatteluissa vahvasti esille.
Kirjaston tuottaman palvelun suunnittelun työkaluksi valikoitui yritysten perustamisen suunnittelun työväline: liiketoimintamalli. Opinnäytteessä tutkittiin, voiko Business Model Canvas (BMC) -liiketoimintamallia tai siitä kehitettyä Service Logic Business Model Canvas -mallia käyttää joko suoraan tai soveltamalla kirjaston palvelun suunnitteluun ja kuvaamiseen.
Opinnäytteen tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli case-tutkimus, sillä hankkeen päämääränä on siirtyä käytännön toteutukseen. Liiketoimintamallin koostamisessa fasilitoitiin kirjaston työyhteisöä. Yhteistyösuunnitelman kohderyhmille lähetettiin strukturoitu Webropol-kysely, jotta saataisiin selville mitä palveluja kirjastolta tarvitaan. Kirjastoyhteistyöhenkilöiden teemahaastatteluissa selvitettiin millainen yhteistyörakenne olisi mahdollinen, millaisia sisältöjä palveluun haluttaisiin ja millainen seuranta yhteistyölle rakennettaisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että BMC-liiketoimintamalli soveltuu hyvin kunnallisen organisaation toiminnan suunnitteluun. Yhteistyösuunnitelman kyselyssä ja haastatteluissa tuli esille, että kohderyhmät olivat kiinnostuneita kaikista yhteistyöhön liittyvistä palveluista. Huoli oppilaiden lukutaidon tason heikkenemisestä, lukuinnon nostatus, informaation kulun parantaminen ja palvelujen aktiivisempi markkinointi kohderyhmille nousivat haastatteluissa vahvasti esille.